- Akdeniz Sanat
- Vol: 13 21. Uluslararası Ortaçağı ve Türk Dönemi Kazıları ve Sanat Tarihi Araştımaları Sempozyumu Bildirileri
- Oryantalist Bağlamda William Holman Hunt Üzerine Bir Değerlendirme
Oryantalist Bağlamda William Holman Hunt Üzerine Bir Değerlendirme
Authors : Meltem Yaşdağ
Pages : 531-544
View : 12 | Download : 4
Publication Date : 2019-10-01
Article Type : Research
Abstract :19. yüzyılın ilk yarısında Fransız ve İngiliz gezginler, ‘Doğu/Orient’ olarak tanımladıkları coğrafyanın bilinmeyen bölgelerini keşfetmeye başladılar. Bu keşiflerin sanatta karşılığı ise gerçek ile hayal edilenin yansıtıldığı çok sayıda resmin varlığı olmuştur. Oryantal resimler, genelde çok sayıda yerel renk, egzotik mimari ve kostüm içeren, anlatılan hikâyenin arka planını ve detaylarını oluşturan görsel zenginlikleri nedeniyle ön plana çıkan çalışmalardır. Dönemin öncü gezgin ressamları arasında, farklı yıllarda Türkiye, Filistin, Suriye, Fas ve Mısır’ın da aralarında bulunduğu bölgeye seyahat eden Alexandre-Gabriel Decamps, David Roberts, John Frederick Lewis, Jean- Léon Gérôme ve William Holman Hunt yer almaktadır. Konu ile ilgili tüm literatürde oryantalist ressamlar arasında yer alan William Holman Hunt, Londra’da Royal Akademi’nin Rönesans Dönemi (15 - 16. yüzyıl) eserlerinin kopyasını çalışmak üzerine kurulu idealist eğitim sistemine tepki olarak 1848 yılında bir araya gelen Pre-Raphaelite Kardeşliği’nin (Pre-Raphaelite Brotherhood) (1848-1854) kurucu üyelerinden biridir. Pre-Raphaelite Kardeşliği, 19. yüzyılın ortasında Sanayi Devrimi’nin öncüsü Viktorya İngiltere’sinde büyük değişim ve yıkımların yaşandığı bir dönemde faaliyet göstermiştir. Grup, İngiliz resim tarihinin ilk avand-garde hareketi olarak gösterilen bir sanat topluluğudur. Kardeşlik üyelerinden William Holman Hunt, grupta aktif bir şekilde yer aldığı süre boyunca konusunu edebiyat, din ve sosyal yaşamdan alan çok sayıda resim yapmıştır. Bu resimler; grubun, kaynağını doğadan alan ve sembolik nesnelerin varlığı ile didaktik yönü ağır basan çalışmalar olmuştur. Hunt’ın resimleri, Viktoryalı Britanya’da özellikle dini resmin, edebiyatta ve görsel sanatlarda emperyalist genişlemeye ve oryantalizme nasıl bağlı olduğunu göstermek bakımından her zaman ön planda tutulmuştur. Bu çalışmada William Holman Hunt’ın 1854 yılından sonra, özellikle Kudüs, Mısır ve çevresinde gerçekleştirdiği bazı eserleri üzerinden, ressamın temel motivasyonunun ne olduğu üzerinde değerlendirmede bulunulmaktadır.Keywords : Pre-Rafelit Kardeşliği, 19. Yüzyıl Resim Sanatı, Viktorya Dönemi, Oryantalizm, Sembolizm