- Yıldız Journal of Art and Design
- Cilt: 10 Sayı: 2
- 3 BOYUTLU GÖRSELLEŞTİRMEDE KULLANILAN KABARTMA TEKNİKLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI
3 BOYUTLU GÖRSELLEŞTİRMEDE KULLANILAN KABARTMA TEKNİKLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI
Authors : Sinan Ilkaz, Yusuf Keş
Pages : 87-94
View : 22 | Download : 24
Publication Date : 2024-01-26
Article Type : Research
Abstract :3 boyutlu görselleştirme, günümüzde pek çok alanda yaygın olarak kullanılmaktadır. Görsel sanatların en yeni dallarından biri olan 3 boyutlu görselleştirme son yıllarda gerçeğinden ayrılmayacak kadar güzel görseller hazırlama olanağı sunmaktadır. Hem yazılım hem de donanım olarak, görselleştirme işlemlerini hızlandıran gelişmelere her geçen gün yenileri eklenmektedir. Donanım olarak anlık hesaplamaları çok daha hızlı bir şekilde yapabilen ekran kartları geliştirilmiştir. Aynı şekilde 3 boyutlu modelleme yazılımları, render motorları ve oyun motorları sürekli yenilenerek kullanıcılarına pek çok kolaylık sağlayan araçlar geliştirmişlerdir. Tüm bu gelişmeler ışığında, 3 boyutlu nesnelerin sunumunda, ana doku haritası, kabartma haritası, yansıma haritası gibi pek çok harita yardımıyla fotogerçekçi görseller elde edilebilmektedir. Bu çalışmada günümüzde yaygın olarak kullanılan yazılımlardan 3ds Max ve Vray yazılımları kullanılarak 3 boyutlu görselleştirmenin en temel başlıklarından biri olan kabartma teknikleri incelenecektir. Hazırlanacak basit bir sahne üzerinde, 3 boyutlu bir model için özel dokular oluşturulup, render süreleri ve görsel etkileri değerlendirilecektir. Ayrıca Bump mapping, Normal mapping ve Displacement mapping teknikleri ayrı ayrı ele alınacaktır. Her bir tekniğin kullanım alanları, oluşturma yöntemleri, gelişim süreçleri, avantaj ve dezavantajları uygulamalı örnekler ile karşılaştırılacaktır.Keywords : 3 Boyutlu Görselleştirme, Kabartma, Doku Oluşturma, Dijital Sanatlar, Modelleme