- Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi
- Issue: 59
- GELENEKSEL TÜRK SANAT MÛSIKÎSİNİN YAPISAL BİÇİMLENMESİ BAĞLAMINDA NOTA İCRÂ FARKLILIKLARI MESELESİ V...
GELENEKSEL TÜRK SANAT MÛSIKÎSİNİN YAPISAL BİÇİMLENMESİ BAĞLAMINDA NOTA İCRÂ FARKLILIKLARI MESELESİ VE BİR KRİTER TEKLÎFİ
Authors : Nesrin Feyzioğlu
Pages : 269-284
View : 12 | Download : 5
Publication Date : 2017-05-31
Article Type : Research
Abstract :Bu makalede, aktif bir ifade formu olan mûsıkînin, aynı zamanda bir kültür nesnesi olarak ele alınmasının ve sanat eseri olarak mûsıkînin fizikî kavranışının ötesindeki gerçek varlığı, yani onun fikrî ve hissî muhtevasını kavrayabilmenin gereği üzerinde durulmaktadır. Mûsıkî tarihimiz içinde özellikle ananevî mûsıkîmizin üretim, öğretim ve icrâı söz konusu iken onun fikrî ve hissî muhtevası, birlik içindeki çokluğu, vücut bulduğu kültürün dili dikkate alınmadan çeşitli ses sistemleri ve bunları kapsayan kuramlar ortaya konmuş, denenmiştir. Ananevî mûsıkîmizde icra sırasında ortaya çıkan "yeni beste” rol sahibi bütün etkenlerle birlikte bu bağlamda çoklukta birliği oluşturan ritim, ton ve melodi gibi temel yapı unsurları bakımından, öz ve biçim ilişkisi bakımından bir sanat şubesi olarak, ananevî mûsıkîmiz ölçeğinde notalama, öğretim ve aktarım yöntemi (meşk), makamsal yapı, üslup, tavır ve tarz açısından farklı yorumlarla seslendirilen eserlerin, esin, bestelenme ve oluştukları sosyokültürel şartlar, değişen dil ve veznin özellikle sözlü eserler üzerindeki etkileri, Türk dilinin metriği gibi nota-icra farklılıklarını doğuran çeşitli etkenler çerçevesinde işlenerek değerlendirilmiştir.Keywords : müzik, icra, geleneksel Türk Müziği, notalama, Türk dilinin metriği