- The Journal of Social Science
- Cilt: 8 Sayı: 16
- Ötekinin Ötekisi Olmak: Türk Sinemasında Travesti Kimliğine Dair Eleştirel Bir Analiz
Ötekinin Ötekisi Olmak: Türk Sinemasında Travesti Kimliğine Dair Eleştirel Bir Analiz
Authors : Mustafa Özer Özkantar
Pages : 147-167
Doi:10.30520/tjsosci.1537868
View : 266 | Download : 67
Publication Date : 2024-09-30
Article Type : Research
Abstract :Sinema birçok kavramı içerisinde barındıran, bu kavramları kendi bağlamlarıyla inceleyen, analiz eden ve yorumlayan, bunu gerçekleştirirken ise kimi zaman eleştirel, kimi zaman gerçekçi kimi zaman ise manipülatif çerçeveler oluşturabilen bir sanattır. Dolayısıyla sinemanın bu çok yönlü ve katmanlı halleri, anlatılar içerisinde de birçok farklı kimliğe değinilmesini mümkün kılmaktadır. Bu kimliklerden biri de öteki kimliğidir. Kadın, yaşlı, engelli, cüce ya da trans bireylerin oluşturduğu bu kategoride çoğu kez LGBTİ+ kimliklerin ötekiliğin ötesinde bir yaklaşımla filmlere eklemlendiği görülebilmektedir. Bu noktada bu çalışmanın amacı Türk Sineması özelinde travesti kimliğini ötekilik çerçevesinde ele almaktır. Bu doğrultuda Dönersen Islık Çal (1992), Gece, Melek ve Bizim Çocuklar (1994) ve Güneşi Gördüm (2009) filmleri bilinçli örneklem yoluyla belirlenmiştir. İlgili yapımlar bu çalışmanın argümanı ile paralel özellikler göstermeleri nedeniyle tercih edilmiştir. Filmler ötekilik kapsamında oluşturulan kategoriler üzerinden ele alınmış ve bu nedenle betimsel analizden faydalanılmıştır. Sonuç olarak, ismi geçen filmler özelinde travesti kimliğinin öteki kimliklerinin de ötekisi olduğunu ortaya koyan iz düşümlerin olduğu gözlemlenmiştir.Keywords : Sinema, Türk Sineması, Öteki Kimliği, Travesti