La Psyché aux ailes d’ange d’une mosaïque d’Antioche
Authors : Delphine Lauritzen
Pages : 171-189
Doi:10.26658/jmr.782357
View : 17 | Download : 6
Publication Date : 2020-11-02
Article Type : Research
Abstract :Bu makalenin amacı, Antakya’da (Antakya Müz. Hatay 892) bulunan parçalı mozaik bir döşemede Psykhe’yi tasvir eden sahne için yeni bir yorumu önermektir. Apuleius’un Metamorfozları’ndaki (IV, 28-VI, 24) "Cupid ve Psykhe Masalı” nı kullanarak Psykhe’nin hikâyenin kilit bir anında temsil edildiğini ileri sürüyoruz. Elinde tuttuğu lambanın ışığı, ona gizemli kocasının aşk tanrısı Cupid kimliğini açıklamıştır. İki ikonografik özellik Psykhe’yi diğer standart temsillerden ayırır: Ne çıplak ne de dağınık perdelere sarılmıştır. Ama tamamen açık renkli kıyafetlerle sarmalanmıştır ve kelebek kanatları değil, tüylerden yapılmış kanatlar taşımaktadır. Mozaik, arkeolojik kanıtlar temelinde Traianus’un saltanatına tarihlendirilmiştir. Bu tarih doğruysa, romanı İS 160’larda yazıldığı için Apuleius’un kendisi ile ilgili olamaz. Bu nedenle mozaik, Milet Aristides Yunancası veya Latince çevirisi ile bilinen orijinal masalın ikonografik servetinin erken bir örneği olacaktır. Aksi takdirde mozaik için daha sonraki bir tarih varsayılır, bu da Apuleius’un olası bir terminus post quem olarak durmasını sağlar.Keywords : Antakya, Traianus su kemeri evi, mozaik, Psykhe, Apuleius