- Journal of Mosaic Research
- Issue: 8
- The Ship Depicted on the North Colonnade of the Great Mosque at Damascus: A Nilotic Theme or the Rep...
The Ship Depicted on the North Colonnade of the Great Mosque at Damascus: A Nilotic Theme or the Representation of Paradise?
Authors : Zaraza Friedman
Pages : 17-31
Doi:10.26658/jmr.306313
View : 13 | Download : 7
Publication Date : 2015-12-01
Article Type : Other
Abstract :Bu makalede, ilk kez Şam Emeviye Cami’nin avlusunun kuzey sütunları doğu cephesi üzerindeki mozaikte bulunan gemi tasviri derinlemesine incelenmiştir. Gemi üzerinde iki erkek betimi vardır. Bunlardan ilkinde erkek pruva üzerindeyken diğer erkek kürek çeken bir dümenci olarak gösterilmiştir.1. Şam mozaiklerindeki gemi ve onunla bitişik mimari betim, Emevi mozaiklerinde tasvir edilen ve Roma geleneği olan Nil Nehri ya da deniz sahnelerinin sürekliliğine bir delil teşkil eder. 2. Bu sahne, Kur’an’da geçen sembolik cennet tasvirini akla getirmektedir.3. Erken İslam sanatındaki insan figürleri, Hadis tarafından desteklenen ve Abbasi Dönemi’nde daha sınırlı ikonoklastik anlayışla karşılaştırıldığında daha hoşgörülü bir Emevi rejimini göstermektedir.4. Mısır papirüs çiçeği formundaki gemilerin yapım geleneği, Doğu Akdeniz’de en geç 8. yüzyıla kadar kullanıldığını göstermektedir.5. Şam Emeviye Camii mozaiklerindeki gemi tasvirinin, Cami’nin el-Velid tarafından yaptırılan orijinal yapı dönemine ait olduğu düşünülmektedir. Ürdün, Umm al-Rasas’taki Aziz Stephen Kilisesinde bulunan ana mozaiği çevreleyen Nil sahnesinde betimlenen gemi tasvirleri , Emevi-Abbasi döneminde kullanılan bir Hristiyan Kilisesi içinde Nil temalı son örneklerdir. Şam ve al-Rasas mozaiklerinin her ikisi de dekorasyon konusuyla ilgilidir ve onların mimari içerikleri, farklı dini yapıların içinde bulunmaları (kilise ve camii), ortaya koydukları mesajlar aynı sembolizme işaret ederKeywords : mozaikler, Nil motifleri, gemiler, Emevi Dönemi