- Journal of Education and Future
- Issue: 12
- Beethoven Op 110 Piyano Sonatı Birinci Bölüm Tema ve Geçiş Bölgelerindeki Modülasyonların Kurulumu...
Beethoven Op 110 Piyano Sonatı Birinci Bölüm Tema ve Geçiş Bölgelerindeki Modülasyonların Kurulumu
Authors : Halil Levent Kuterdem
Pages : 175-184
View : 26 | Download : 6
Publication Date : 2017-07-25
Article Type : Review
Abstract :Küçük yaşta müzik eğitimine başlayan Ludwig von Beethoven, olağanüstü yeteneğiyle ve aldığı eğitimle klasik döneme adını yazdıran besteciler arasında yer almıştır. Beethoven, klasik dönemin ve klasik dönemden romantik döneme geçişin en önemli ve en verimli bestecilerindendir. Besteci, zamanının müzik kuramlarına daha yenilikçi yaklaşmıştır ve müziğiyle gerek armoni, gerekse de form ve modülasyon kavramlarına yenilikler getirmiştir. Bu yeniliklerin ve farklılaşmanın en temel nedenlerinden biri eserlerine yansıdığı da hissedilen Fransız Devrimi’nin etkileridir. Çünkü Beethoven kendisini bu devrimin ortasında bulmuştur ve bu durum onu döneminin diğer bestecilerinden oldukça farklı fikirsel yeniliklere sürüklemiştir. Bu yenilikler için müzik tarihçileri tarafından bestecinin orta çağı ve olgunluk döneminde ortaya çıktığı vurgulanmaktadır. Bestecinin olgunluk döneminden önce, W.A. Mozart'ın etkisi seziliyor olsa bile Beethoven'in yenilikçi etkileri her eserinde gittikçe belirginleşmeye ve ortaya çıkmaya başlıyordu. 1801 yılında bestelediği op. 24 İlkbahar Sonatı ve op.28 Piyano sonatı bu izlerin belirgin temsilcilerinden olduğu söylenmektedir. Op 110 piyano sonatı da Beethoven'in olgunluk dönemi yapıtlarındandır ve 1821 yılında bestelediği, 1822 yılları arasında yazdığı üç piyano sonatından birisidir. Eser kendi içinde sonat formunun temel ögelerini göstermekle birlikte 3 ana bölümden oluşmaktadır. Eserin bölüm başlıkları "Moderato cantabile molto espressivo”, "Allegro molto”, "Allegro ma non troppo”dur. Bu çalışmada, "Moderato cantabile molto espressivo” karakteri yapısındaki birinci bölümün tema bölgelerindeki ve geçiş köprülerindeki modülasyon yapıları ele alınmıştır. Modülasyon yapıları bir eserin dinamikliğini ve tazeliğini koruyan, eserin sürekliliğini sağlayan en temel kompozisyon ögelerindendir. Beethoven'ın kendi karakterinde dönemin anlayışına göre bu yapıların daha farklı bir boyut kazandığı da gözlemlenmektedir. Kompozisyon materyalinde önemli ögelerden olan kontrast kavramı, op 110 piyano sonatının modülasyon bölgelerinde nasıl sağlandığı ve piyano eğitiminde gerekliliğine ışık tutacağı düşünülmektedir.Keywords : Beethoven, form ve modülasyon, sonat, müzikte form