- Eurasian Journal of Music and Dance
- Issue: 22
- LUDWIG BERGER VE WOLFGANG AMADEUS MOZART'IN ALLA TURCA ESERLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI
LUDWIG BERGER VE WOLFGANG AMADEUS MOZART'IN ALLA TURCA ESERLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI
Authors : Mehmet Özgün Tinar, Özge Gülbey Usta
Pages : 126-144
Doi:10.31722/ejmd.1206033
View : 42 | Download : 20
Publication Date : 2023-06-30
Article Type : Research Article
Abstract :15. yüzyıldan 18. yüzyıl ortalarına kadar Osmanlı İmparatorluğu ile Kutsal Roma İmparatorluğu arasında bir rekabet söz konusuydu. Rekabeti yaratan dinî faktörler ve matbaanın icadı üzerine insanların kültürel etkileşimlerde bulunmalarını sağlayan Haçlı Seferleri sürecinde hayata geçmiş antlaşmalar sonrasında kökeni Roma İmparatorluğu dönemine kadar uzanan Oryantalizm kavramı yeniden ortaya çıkmıştır. Ortaya çıkan bu kavram üzerine yapılan çalışmalar 16. yüzyılda önem kazanmış ve devletler arasında yeni bir rekabet anlayışı ortaya çıkmıştır. Yapılan misyonerlik çalışmalarının yanı sıra seyahatnameler ile aktarılan bilgiler sonrası Türk Modası olarak bilinen Turquerie kavramı/anlayışı ortaya çıkmış, sosyoloji ve sanat açısından insanlara yeni bir soluk olmuştur. Türk Modası (Turquerie) sonrasında ortaya çıktığı düşünülen Alla Turca kavramı ve müzikteki yeri hakkında bilgiler, 18. ve 19. yüzyıldaki rekabet sürecinde değişen dengelerin Osmanlı İmparatorluğu ile Kutsal Roma İmparatorluğu’na genel anlamda etkileri, müzikteki Alla Turca kavramının piyanist ve besteci Ludwig Berger (1777-1839) tarafından nasıl ele alındığına, Berger’in hayatına, etkilediği öğrencilerine, eserlerine ve piyano için Alla Turca Op. 8 numaralı eserinin, Mozart’ın K. 331 piyano sonatının üçüncü bölümü Rondo Alla Turca ile benzerlikler/farklılıklar bağlamında karşılaştırılmasına bu makalede yer verilmektedir.Keywords : Alla Turca, Turquerie, Ludwig Berger, Joseph II, Wolfgang Amadeus Mozart, Mehter, Oryantalizm