GELENEKSEL TÜRK SANAT MÜZİĞİNDE MAKAM GEÇKİLERİ
Authors : Halil Altinköprü
Pages : 1-11
Doi:10.31722/konservatuvardergisi.467218
View : 17 | Download : 10
Publication Date : 2018-06-29
Article Type : Research
Abstract :Geçmişten günümüze gelen makam ve usul zenginlikleriyle Türk Müziği, dünya müzikleri içerisindeki yerini almıştır. Türk Müziği\'nde kullanılan perde dizgesi, makamsal renkliliği daha da arttırmıştır. Bu güne kadar 628 makamın terkip edildiği düşünüldüğünde, geçmişle gelecek arasında sürekli gelişen, zenginleşen bir türden söz etmek yanlış olmaz. Makam zenginliği yanında, 2 den 128 zamanlıya kadar olan usul çeşitliliği de geleneksel Türk sanat müziğine ayrı bir zenginlik katmaktadır. Bir makamın yaşaması ve icracılar tarafından kullanılması için, o makamla ilgili takım bestelenmesi yanında, çok sayıda sözel ve çalgısal eserin bestelenmiş olması gerekir. Besteciler yaklaşık 100 makamda eser bestelemiş olup, yeni terkip edilen makamlar yerine, belirli makamları tercih etmişlerdir. Ancak aynı eser içerisinde, geçki tekniği ile birçok makamı aynı anda kullanmışlardır. Eser dağarı bakımından çok işlenmemiş veya yok denecek kadar az eser bestelenen makamların çoğu, unutulmaya yüz tutmuştur. Makamlar arası geçki geleneğinin icrada önemli yer tuttuğu, geleneksel müzik icracıları tarafından bilinmekte ve uygulanmaktadır. Taksim, na\'t, kaside, gazel gibi serbest türler yanında, geleneksel Türk sanat müziğinin sözel ve çalgısal türlerinin çoğunda makamlar arası geçki kullanılmıştır. Ancak geçki öğretimi konusuna ilişkin, birkaç kısa metin dışında yazılı kaynakların olmayışı, makalemizin sorun kısmını teşkil etmektedir. Türk Müziği eserlerinin yer aldığı kaynaklar incelendiğinde, konunun ne kadar ihmal edildiği bir kez daha anlaşılmaktadır. Besteciler eserlerinde ezgisel renkliliği arttırarak hünerlerini göstermek için de sıklıkla geçki kullanmışlardır. Bu gelenek, Ahmet Avni Konuk\'un 119 makamlı (Fihrist-i Makamat) Rast Kar-Natık\'ında olduğu gibi, özellikle kar-ı natık türünde zirveye ulaşmıştır. Geçki konusu besteciler kadar sazendeler arasında da yaygındır. Özellikle taksim formunda sıklıkla geçki kullanılmaktadır. Fasıl aralarındaki ara taksim ve geçki taksimleri, Türk Müziği’nde ayrı bir öneme sahiptir. Saz icracıları taksim, ses icracıları da gazel, kaside, na\'t gibi serbest icra edilen türlerde geçki kullanarak, hünerlerini göstermişlerdir. Bu gelenek, geçmişe kıyasla az da olsa günümüzde devam etmektedir.Keywords : geçki, geleneksel, makam, seyir, taksim