- bab Journal of FSMVU Faculty Architecture and Design
- Cilt: 5 Sayı: 2
- Retorik Perspektiften Mekânın Fotoğrafla Yeniden Üretimi; Stahl Evi
Retorik Perspektiften Mekânın Fotoğrafla Yeniden Üretimi; Stahl Evi
Authors : Feyza Dişkaya, Nuriye Nida Çelebi Şeker
Pages : 183-200
Doi:10.61807/babdergisi.1471372
View : 72 | Download : 49
Publication Date : 2024-07-31
Article Type : Research
Abstract :Roland Barthes, \"Anlam görüntüye nasıl gelir? Anlam nerede biter?\" sorularıyla, görsel olanın anlamla nasıl ilişkilendiğini ve bu anlamın nasıl sınırlandırıldığını sorgulamıştır. Barthes’a göre, bir görüntü anlamın sınırlarını belirlerken, bu anlamlandırma aynı zamanda bir ontolojinin tezahürüne de dönüşmektedir. Bu ontolojik dönüşüm, mekânın üretim sürecinde de belirgindir. Mekânın yeniden üretim süreci, hangi kavramsal paradigmaların mekâna anlam yüklediğiyle doğrudan ilişkilidir. Fotoğrafın mekânın sadece fiziksel özelliklerini değil, aynı zamanda sosyal yaşamı ve kültürel unsurları nasıl yansıttığını ve bu yansımaların sonuçlarını araştırmayı hedeflemektedir. Bu çalışmanın kapsamında, Case Study Evleri programından Stahl Evi\'nin sosyal ve kültürel bağlamlarda nasıl değerlendirildiği üzerine yoğunlaşılmaktadır. Ayrıca, Shulman’ın Stahl Evi üzerine çektiği ikonik fotoğraf aracılığıyla, fotoğrafın bu değerlendirme süreçlerinde nasıl bir retorik iletişim aracı olarak işlev gördüğünü incelemektedir. Bu çalışmada, mekânın üretim sürecindeki ontolojik dönüşümün, fotoğraf aracılığıyla nasıl gerçekleştiği ele alınmaktadır. Araştırmanın yöntemi, Roland Barthes’ın studium ve punctum kavramlarına dayanarak, mekânın fenomenolojik anlamda yorumlanmasını ve üç aşamadan oluşan bir analiz sürecini içermektedir. Bu yöntemle, fotoğrafların mekân algısını nasıl şekillendirdiği ve bu algının toplumsal ve kültürel boyutlarda nasıl bir etki bulduğu ifade edilmektedir. Sonuç olarak Shulman\'ın çalışması, fotoğrafın güçlü bir retorik dil olabileceğini kanıtlamakta ve modern mimariyi sosyal ve kültürel ilerleme biçimi olarak sunarak, bu yeni mimari dili kabul etmeye ikna etmektedir.Keywords : fotoğraf, mekan, retorik, Julies Schulman, Stahl Evi