- Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
- Issue: 40
- TONALİTE-ATONALİTE KARŞITLIĞI AÇISINDAN A. SCHÖNBERG'İN MÜZİK ESTETİĞİ
TONALİTE-ATONALİTE KARŞITLIĞI AÇISINDAN A. SCHÖNBERG'İN MÜZİK ESTETİĞİ
Authors : Fırat Ilim
Pages : 173-186
View : 17 | Download : 7
Publication Date : 2018-06-28
Article Type : Research
Abstract :Bu makalenin amacı, yirminci yüzyılda yaşamış olan Avusturyalı müzisyen ve teorisyen Arnold Schönberg'in atonal müzik uygulaması üzerinde somutlaştırdığı müzik estetiği anlayışını tarihsel ve teorik koşulları içerisinde açıklamaktır. Bu bağlamda, öncelikle Schönberg'in müziğinin eleştirel bir şekilde eklemlendiği klasik üçlüsel armoni ve onun tarihsel önseli kabul edilen antik armoni kavrayışlarının ana uğraklarını kışça açıklayacağız. Söz konusu kapsamda, Antik Yunan dünyasından Pythagorasçıların ve Aristoxenus’un çalışmalarının önemi belirtilecek ve Avrupa Orta Çağ organum müziği, Musica Enchiriadis ve Scolia Enchiriadis gibi tonal dönem öncesi temel uğraklara değinilecektir. Ardından üçlüsel armoni fikrinin kısa bir yapısal analizi sunularak tonalite fikri açıklanacaktır. Son olarak, yukarıda verili olan arka plandan yola çıkarak Schönberg'in atonal müziğinin olanaklı bir yapısal analizini sunacak ve nihayet, onu müzik estetiği açısından klasik batı müziği geleneği içerisinde konumlandırmaya çalışacağız. Bu son bölüm konu ile ilgisinde 12 ton müziğinin dizi, matris, yansıtma, tersine çevirme ve yansıtıp tersine çevirme gibi temel kavramlarının kimi teknik analizlerini de içerecektir.Keywords : Antik Yunan Müziği, Organum, Üçlüsel Armoni, Tonalite, Atonalite