- Yakın Doğu Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
- Vol: 3 Issue: 2
- Işıkçılık, Bir Dönüşümün Hikayesi
Işıkçılık, Bir Dönüşümün Hikayesi
Authors : Mustafa Tekin
Pages : 81-96
View : 13 | Download : 8
Publication Date : 2017-12-30
Article Type : Other
Abstract :Özet: Dini grup ve cemaatler, içinde bulunduğumuz zamanda bir kaç boyutlu önem taşımaktadır. Öncelikle din sosyolojisinin çok ayrıcalıklı bir konusudurlar. Öte yandan cemaatler, dinin farklı yaşam biçimleri olarak gündemin üst sıralarında yer almaktadırlar. Bunların da ötesinde dini grup ve cemaatler birey ve devlet ile ilişkileri açısından birçok sorunlar ile tartışma konusudurlar. Bu makalede, bilhassa 1980’lerden itibaren Türkiye’nin yoğun sosyal, dini ve siyasi gündemi meşgul etmiş olan Işıkçılık ele alınmaktadır. Bu anlamda makalenin temel konusunu, Işıkçılığın temel görüş ve yaklaşımlarıyla birlikte, 1980’lerden itibaren yaşadığı değişim teşkil etmektedir. Dolayısıyla Işıkçılığın dini düşünce açıdan perspektifi ve yapısına, süreç içerisinde etki eden sosyal, siyasal, ekonomik ve kültürel değişimler de ele alınmaktadır. Işıkçılık, bilindiği üzere kendisini İmam Rabbani’ye dayandıran bir cemaat yapısıdır. Ortaya çıkışı ise, 1970’li yıllardaki bir takım faaliyetlerine dayanır. Bu çerçevede öne çıkan isimler, Arvasi ile H. Hilmi Işık’tır. Cemaat ismini H. Hilmi Işık’ın soyadından almaktadır. Daha sonra Işık’ın damadı Enver Ören ile icraatları devam etmiştir. Ören, cemaat liderliğinin yanı sıra bir takım ticari faaliyetleri ile de görünür olmuştur. Bu makalede öncelikle 1970’lerin ve 1980’lerin kültürel iklimi ve konjonktürü üzerinde durulmuş; bu iklimin ışıkçılığın söylemi ve yapısındaki etkileri analiz edilmeye çalışılmıştır. Bu anlamda Işıkçılığın, geleneksel bir söylemi içeride muhafaza ederken, icraatları bakımından modern karakteristikler gösterdiğini söyleyebiliriz. p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 1.9px; text-align: justify; line-height: 8.1px; font: 8.0px 'Times New Roman'; color: #2f2a2b} p.p2 {margin: 1.8px 0.0px 0.0px 1.9px; text-align: justify; font: 8.0px 'Times New Roman'; color: #2f2a2b} p.p3 {margin: 5.7px 0.0px 0.0px 1.9px; text-align: justify; font: 8.0px 'Times New Roman'; color: #2f2a2b} p.p4 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 1.9px; font: 8.0px 'Times New Roman'; color: #2f2a2b} span.s1 {letter-spacing: -1.3px} span.s2 {letter-spacing: -1.4px} span.s3 {letter-spacing: 0.8px} span.s4 {letter-spacing: 0.9px} span.s5 {letter-spacing: 1.8px} span.s6 {letter-spacing: 1.9px} span.s7 {letter-spacing: 1.0px} span.s8 {letter-spacing: 1.1px} span.s9 {letter-spacing: 2.1px} span.s10 {letter-spacing: -0.1px} span.s11 {letter-spacing: 0.7px} span.s12 {letter-spacing: 0.1px} span.s13 {letter-spacing: -0.3px} span.s14 {letter-spacing: 0.3px} span.s15 {letter-spacing: 0.4px} span.s16 {letter-spacing: 1.4px} span.s17 {letter-spacing: 1.5px} span.s18 {letter-spacing: 0.6px} span.s19 {letter-spacing: -0.2px}Keywords : ışıkçılık, süleyman hilmi tunahan