- Vankulu Sosyal Araştırmalar Dergisi
- Issue: 3
- MİMAR SİNAN'IN BEZEME DÜNYASINDA GÜNEY ETKİLİ ABLAQ TEKNİĞİNE ŞEHZADE CAMİ ÜZERİNDEN BİR BAKIŞ...
MİMAR SİNAN'IN BEZEME DÜNYASINDA GÜNEY ETKİLİ ABLAQ TEKNİĞİNE ŞEHZADE CAMİ ÜZERİNDEN BİR BAKIŞ
Authors : Mesut Gül
Pages : 161-178
View : 29 | Download : 11
Publication Date : 2019-06-30
Article Type : Research
Abstract :Mimar Sinan, klasik Osmanlı döneminde mimarlık tarihinin bilinen en önemli temsilcilerindedir. Mimar Sinan hakkında hazırlanan çalışmaların önemli bir kısmı mimarlık alandandır. Sinan’ın süsleme anlayışına yönelik detaylar ise mimari yapıları konu alan çalışmalara oranla kısıtlıdır. Mimar Sinan ilgili yapılan yayınların sayısı, onun arka planda, özellikle detaylarda yatan bilinmeyenlerinin araştırılması noktasında engeller oluşturmaktadır. Bu olgu, Sinan’ın mimarlık alanındaki bilgi birikimi dışında, ortaya koyduğu süsleme anlayışına bakışı da etkilemektedir. Mimar Sinan’ın Osmanlı coğrafyasının birçok bölgesinde bulunmuş olması, onun farklı sanatsal ve kültürel etkileri gözlemlemesini mümkün kılmıştır. Yavuz Sultan Selim ve Kanuni Sultan Süleyman dönemlerinde İran ve Suriye’ye giden Sinan, Suriye ve çevresindeki mimari ve süsleme repertuarını görme fırsatı bulmuştur. Sinan’ın güneyde gözlemlediği süslemelerin bir türü de "ablaq” süslemelerdir. Bu tekniğin bir yansıması olan Şehzade Camii avlu pencere alınlıklarındaki ablaq süslemelerin kökeni, kullanım alanı ve şekli bu çalışmanın çerçevesini oluşturmaktadır. Caminin avlu pencere alınlıklarında ablaq süslemeye yer verilen 24 pencere alınlığı incelenmiştir. Sinan’ın eserinde kullandığı güney etkili ablaq tekniğinin yapı süsleme programındaki yeri, kökeni ve süslemesinin değerlendirmesine yer verilmiştir.Keywords : Mimar Sinan, Şehzade Camii, Ablaq Tekniği, Güney Etkisi, Süsleme