- Uluslarası Müzik ve Sahne Sanatları Dergisi
- Issue: 2
- GÜRCİYEF PİYANO MÜZİKLERİNDE SEMBOLİK DİLİN ARAŞTIRILMASI
GÜRCİYEF PİYANO MÜZİKLERİNDE SEMBOLİK DİLİN ARAŞTIRILMASI
Authors : Hale Birgül Akçakmak
Pages : 40-58
View : 12 | Download : 9
Publication Date : 2018-12-28
Article Type : Research
Abstract :Gürciyef’e ait piyano müzikleri 20. yüzyılın ilk yarısında deneysel yaklaşımları ile dikkat çekmektedir. Sürekli tekrarlanan ve değişen ritim kalıpları ile anlama, kavrama ve duyma, aynı zamanda kendinde kaybolmadan dinleme egzersizleri niteliği taşıyan müzik çalışmalarının tümünün bir öğrenme süreci olarak tasarlandığını söylemek mümkündür. Performansçının farklı bir şekilde tanımlandığı, müziğin sınırlarını aşan bir yaklaşım sergilenir. Anın deneyimine odaklanan ve müziği süreç olarak ele alan yaklaşımı ile Gürciyef’in müzik uygulamaları, deneysel tavrın varlığını araştırmayı anlamlı kılar. Müzik yazısının belli noktalarda dikkat çekici ya da alıştığımız duyuşu kırmaya yönelik müdahaleler ile tasarlanmış olduğunu söylemek mümkündür. Tonal armoni kullanırken yapılan sapmalar ve yabancı akorlar ile yapılan parça bitişleri, piyano ses alanının kullanımı ve minyatür denilebilecek nitelikte kısa bir parça içinde kullanılan tempo değişimlerinin, fragmanlı bir yapıya sebep olduğunu söyleyebiliriz. Özellikle "Büyük Tapınaktan İlahiler”de diğer müziklerde karşımıza çıkan her türlü malzemenin sağaltılmış kullanımının örnekleri verilir. Bu çalışmada Gürciyef metinlerinde yer alan terminoloji ile "Büyük Tapınaktan İlahiler” ilişkisi tartışmaya açılacak ve müziklerdeki sembolik dil araştırılacaktır.Keywords : Gürciyef, Büyük Tapınaktan İlahiler, Sembolik dil