- Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD)
- Vol: 7 Issue: 2
- Klasik Western Olay Diziliminde Kadın Kovboy İmgesi: Hızlı ve Ölü Filmi Üzerine Bir İnceleme
Klasik Western Olay Diziliminde Kadın Kovboy İmgesi: Hızlı ve Ölü Filmi Üzerine Bir İnceleme
Authors : Muhsine Sekmen
Pages : 82-97
Doi:10.46442/intjcss.1008046
View : 14 | Download : 6
Publication Date : 2021-12-31
Article Type : Research
Abstract :Western film türü ortaya çıktığı ABD’den tüm dünyaya yayılarak popüler olan ve hala günümüzde seyirci kitlesi bulunan bir tür olarak karşımıza çıkmaktadır. Western filmler Amerikan’ın kuruluş mitini anlatan filmler olarak bilinmektedir. Kapalı bir evrende geçen bu filmlerde beyaz erkek kovboy, belirli ırklara karşı şiddet kullanarak düzeni sağlamaktadır. Bu çalışma, bir western türü örneği olan Hızlı ve Ölü (1995, Sam Raimi) filmini Will Wright’ın klasik western olay dizilimine göre incelemektedir. Bu film, klasik western filmlerinde görmeye alışık olunmayan kadın kovboy karakter ile dikkat çekmektedir. Film seçiminde kadın kovboy karakteri etkili olarak filmi post-westerne yakınlaştırsa da Hızlı ve Ölü filmi gerek Amerikan ideolojisini yansıtan tematik görenekler gerekse Wright’ın klasik western olay örgüsünü temel almaktadır. Çalışmanın amacı, Will Wright’ın geliştirmiş olduğu Klasik Western olay örgüsü dizilimi temel alınarak, film içerisinde kadın kovboyun varlığı, eylemleri ve diyalogları üzerinden post-western dünyasında kadın imgesine bakmaktır. Çalışma sonucunda, kadın kovboyun kasabaya girişi ve kasabada saygınlık kazanması, sonrasında kasabaya düzen getirmesi süreçlerinde öne çıkan bir kadın karakter olsa da filmin alt metninde bunun erkeklerin gücü ile olabileceği fikri açığa çıkmıştır.Keywords : Western, , Post-western, , Klasik Western Olay Örgüsü, Kadın Kovboy