- Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi
- Cilt: 14 Sayı: 28
- Haz ve Endişe: Ankara Romanının Başkişisi Selma Hanım’ın Kamu ile Bütünleşik Özel Hayatı...
Haz ve Endişe: Ankara Romanının Başkişisi Selma Hanım’ın Kamu ile Bütünleşik Özel Hayatı
Authors : İsmail Alperen Biçer
Pages : 119-137
Doi:10.33207/trkede.1428270
View : 35 | Download : 46
Publication Date : 2024-07-29
Article Type : Research
Abstract :Yakup Kadri’nin Ankara adlı romanı konusu, tezi, kurgusu ve karakterleriyle edebî kamuoyunun ilgisini çekmiş bir eserdir. Bu romanında Yakup Kadri, yeni kurulan devletin başkenti Ankara’nın üç dönemini ele alır. Bunlardan ilki Millî Mücadele’nin çileli zamanları; ikincisi Cumhuriyet’in kuruluş günleri; üçüncüsü ise erken Cumhuriyet dönemi olarak da adlandırılan 1923-1943 yıllarıdır. Ankara her ne kadar bir şehir ütopyası olsa da olaylara, olgulara, mekâna ve insanlara romanın başkişisi Selma Hanım’ın gözüyle bakılır. Denebilir ki yazar, başkentin üç farklı dönemini anlatırken aynı zamanda Selma Hanım’ın hayatının üç evresini de anlatmış olur. Selma Hanım’ın hayatı ile yeni kurulan devletin tarihi büyük ölçüde örtüşür. Gerçekten de Selma Hanım’ın hayatına giren üç erkek, bahse konu üç farklı zaman dilimi üzerinden tanıtılarak anlatılır. Selma Hanım, romanın üç bölümünde sırasıyla Ahmet Nazif, Hakkı ve Neşet Sabit Beyler ile evlidir. Her bir erkek karakter dönemin hâkim özelliklerini bünyesinde barındıracak şekilde kurgulanır. İnceleme alanı Yakup Kadri’nin Ankara adlı eseri olan bu makale, Selma Hanım’ın özel hayatı üzerine yoğunlaşmakta; onun iç dünyasını, eşleriyle ilişkilerini, hazlarını ve endişelerini merkeze almaktadır. İleride daha açık görüleceği gibi 1919-1943 yılları arasında Türkiye’de, bilhassa Ankara’da tecrübe edilen her şeyin ve hayatın hemen her alanında görülen değişmenin etkilerini, izlerini ve tabii ki sonuçlarını Selma Hanım’ın özel hayatında da gözlemlemek olasıdır. Millî Mücadele yıllarının, Cumhuriyet’in ilanının ve yeni devletin ilk yirmi yılının ‘canlı’ tanığı, kırk beş yaşındaki kadının kişiliği, duygusal ilişkileri, beşeri münasebetleri, arzuları ve şüpheleri bir birey olarak Selma Hanım’ı daha iyi ve yakından tanımaya imkân verirken aynı zamanda toplumsal değişmenin özünü de gözler önüne serer.Keywords : Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Ankara, toplumsal değişim, modernleşme, kamusal alan, özel hayat.