- Sanat Tarihi Dergisi
- Vol: 31 Issue: 2
- Bugünün Müzelerini Bu Kadar Farklı, Bu Kadar Çekici Yapan Nedir?
Bugünün Müzelerini Bu Kadar Farklı, Bu Kadar Çekici Yapan Nedir?
Authors : Ali Şahan Kuru
Pages : 1371-1393
Doi:10.29135/std.1115530
View : 17 | Download : 6
Publication Date : 2022-12-31
Article Type : Research
Abstract :Bu çalışma, bir sanat üslubu olarak minimalizmin üretim pratikleri ve izleyici deneyimine yaptığı vurgunun, sanatın, seyir edimini ve müzeolojik paradigmayı nasıl değiştirdiğini sorgulamaktadır. 1945 sonrası sanat, sadece biçimsel dilini değil, anlamlandırma ve deneyim üzerinden seyir pratiğini de değiştirmiştir. Donald Judd, Robert Morris veya Dan Flavin gibi sanatçılar tarafından üretilmiş yapıtlar, mekan, izleyici öznelliği ve sanatçı arasında ilişkisel bir kompozisyon kurmuşlardır. Sergi mekanları içinde belirli bir deneyimi yeniden üretmek için özellikle yerleştirilen geometrik formlara sahip nesnelerden oluşan yapıtlar, kendi başlarına herhangi bir anlatıya sahip değildirler ve estetik deneyim, yapıtı mekan ile birlikte algılayan öznenin bedensel deneyimine dönüşmüştür. Yeni sanatın mekâna yaptığı vurgu, müzeler ve galerilerin de mekânsal anlayışlarının değişmesine ve yeni bir tarihsel tasnifin yapılmasına giden yolu açmıştır. Bu dönem sanatı kendi üzerine düşünce üreten kapalı bir yapı olarak görünür. Fakat, enformasyon teknolojileri ve küreselleşme ile evrilen yeni toplumsal yapının bilgi, iktidar ve güç ilişkilerinden bağımsız değildir. Minimalizm, geç kapitalizmin fragmanlara ayrılmış yeni üretim modeli üzerine kurduğu sosyal ve kültürel üst yapıyla eş zamanlı çalışabilmektedir. Bu bağlamda da her ne kadar saf estetik deneyime doğru bir yalınlaşma, ilişkisizleşme arzusu taşıyor gibi görünse de kapitalizmin semiyotikleşmesi olarak adlandırılan sürecin kurulmasında hayli etkili bir ivmelenmeye yol açmış ve önemli ajanlardan birisi olmuştur. Bu çalışma söz konusu süreci tarihsel bir izlek içerisinde ele alacaktır.Keywords : Minimalizm, Amerikan Modernizmi, Deneyim, Müzeoloji, Postmodernite, Minimalism, American Modernism, Experience, Museology, Postmodernity