ÖZNENİN ‘BEN’ İNŞASININ GÜNCEL SANAT ÖRNEKLERİ ÜZERİNDEN ANALİZİ
Authors : Ceren Selmanpakoğlu
Pages : 5-22
View : 15 | Download : 11
Publication Date : 2016-05-02
Article Type : Other
Abstract :ÖZET Bu çalışmada, öznenin, ‘ben’ kurgusunu, gözlendiği yerle özdeşleşerek kuruyor olmasının ve bu özne yapısının aslında bir imkânsızlık üzerine kurulu olduğunun temsilî sanatsal örnekler üzerinden analiz edilmesi amaçlanmıştır. Bu nedenle, öncelikle, ‘ben’in kurulumunun psikanalitik olarak nasıl gerçekleştiği incelenecek, daha sonra temsilî sanatsal örnekler üzerinden bu olgunun yansıması değerlendirilecektir. ‘Ben’in bir imkânsızlık üzerine kurulmuş olmasını, ‘ben’in bu kurgusal imgesinin çözümlenmesiyle mümkün kılınan kimliğin ölümünü ve öznenin kurucu unsur oluşunu István Orosz’un çizimlerinde; ‘ben’in ‘ben olmayan’la ilişkili olarak bir fantezi kurgusu olduğunu ve parçalanmış yapısını Barbara Kruger’ın kolajında; bu fantezi kimliğin yerine yeni bir fantezi kurgulanması girişiminde nasıl yine öznenin kendini gözlendiği yer üzerinden, yani toplumsal gerçekliğin bakışı üzerinden kurguladığını da Orlan’ın çalışmalarında okumak mümkün olduğundan bu çalışmalar temsilî olarak seçilip incelenecektir. Böylece bu inşa sürecinin nasıl sanatsal olarak aktarıldığının sanat eseri inceleme ve analizi bağlamında örneklemesi yapılacaktır. Anahtar kelimeler: Özne, imkânsızlık, István Orosz, Barbara Kruger, Orlan ABSTRACT In this article, through symbolically selected artworks, how subject constructs ‘I’ through identifying with the place they are being observed and how the structure of subject is actually constructed around impossibility have been analyzed. For this reason, initially, how psychoanalytically ‘I’ is constructed has been examined, and then through symbolically selected artworks, the reflection of this phenomenon will be evaluated. Since it is possible to read; how ‘I’ is constructed on impossibility, how the death of the identity is made possible by the dissolution of this constructed image of the self, and how the subject is the constructer in the drawings of István Orosz; how ‘I’ is a fantasy construction in relation with ‘not I’ and how it has a scattered structure in the collage of Barbara Kruger; how in the task of recreating a new fantasy instead of this fantasy identity the subject still constructs this identity through the place they are being observed, in other words through the gaze of social reality in Orlan’s works, these symbolic artworks are selected to be analyzed. Thus, how this construction process is transferred artistically will be illustrated in the context of artwork review and analysis. Keywords: Subject, impossibility, István Orosz, Barbara Kruger, OrlanKeywords :