- Rast Müzikoloji Dergisi
- Cilt: 11 Sayı: 4
- Kânûnî Hacı Arif Bey’in taksimlerindeki yorum unsurlarının incelenmesi
Kânûnî Hacı Arif Bey’in taksimlerindeki yorum unsurlarının incelenmesi
Authors : Cafer Sami Erdoğan
Pages : 475-502
Doi:10.12975/rastmd.20231141
View : 128 | Download : 147
Publication Date : 2023-12-30
Article Type : Research
Abstract :Türk mûsikîsi kânun icrâ üslûbunda bir ekol icrâcı olarak kabul edilmesi ve ilk kânun kayıtlarının kendisine ait olması sebebiyle Kânûnî Hacı Arif Bey oldukça önem arz etmektedir. Kânûnî Hacı Arif Bey, kânun icrâ üslûbuna yerleşmiş fiske çarpma, kaydırma, mızraplı çarpma gibi yorum unsurlarını ustalıkla kullanmış ve kendisinden sonra yetişen kânun icrâcılarına yol gösterip ilham kaynağı olmuştur. Bu araştırma Kânûnî Hacı Arif Bey’in taksimlerinde Türk mûsikîsi icrâ üslûbu çerçevesinde kullandığı yorum unsurlarını tespit etmek ve somutlaştırıp ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırma ilgili literatürün taranması ve mevcut durumun ortaya koyulması sebebi ile "betimsel” bir araştırmadır. Araştırma modeli olarak nitel araştırma türlerinden doküman analizi kullanılmıştır. İnternet ortamındaki müzik platformları ve özel arşiv taramalarında ulaşabildiğim Kânûnî Hacı Arif Bey’e ait olan Hicaz, Hüseyni ve Suzinak makamlarında 3 adet taksim yorum ve ifâde unsurları bakımından incelenmiştir. Yorum unsurların tespiti için alan uzman Prof. Dr. Mehmet Gönül’ün eserlerine başvurulmuştur. Araştırmada Kânûnî Hacı Arif Bey’e ait Hicaz, Hüseynî ve Sûzinak makamlarında üç adet taksim dikte edilmiştir. Taksimlerde kullandığı fiske çarpma, mızraplı çarpma, öncü çarpma, karar/oktav dem tutma, kaydırma, fiske ile susturma, titretme yorum unsurları ayrıca taksimlerindeki tartım kullanımı ve gider anlayışı incelenmiş ve örneklerle gösterilmiştir. Araştırma sonucunda Hacı Arif Bey’in kullandığı yorum unsurlarının günümüz kânûnîleri tarafından uygulandığından dolayı ekol icracı olarak takip edildiği düşünebilir. Kânûnî Hacı Arif Bey’in taksim icrâlarında kullandığı yorum unsurlarını kânun eğitiminde uygulamak için kânun eğitimine yönelik materyaller oluşturulmalıdır. Kânûnî Hacı Arif Bey’in icrâ üslûbunu anlayıp uygulamak için; perde anlayışını, seyit ve makam kullanımlarını, taksimlerinde yaptığı geçkileri, kânununu teknik açıdan nasıl icrâ ettiğini irdeleyen çalışmalar yapılmalıdır.Keywords : Kanuni Hacı Arif Bey, taksim, Türk Mûsikisi, üslup, tavır