- Rast Müzikoloji Dergisi
- Vol: 4 Issue: 3
- Urmevi’nin Müzik Anlatımında Kadim Altı-Parmak-Konum Metodu Ve Perde Transkripsiyon Çözümü
Urmevi’nin Müzik Anlatımında Kadim Altı-Parmak-Konum Metodu Ve Perde Transkripsiyon Çözümü
Authors : Recep Uslu
Pages : 1281-1292
View : 24 | Download : 8
Publication Date : 2016-12-15
Article Type : Research
Abstract :Müziği yazma girişimlerinin çok eski çağlardan beri yapılmakta olduğuna Sümer tabletleri şahittir. Çivi-yazısından başlayan süreç bugün kullandığımız nota ile devam etmektedir. Çivi yazısından sonra da Ortadoğu kültüründe müziği yazma girişimleri olmuştur. Bunların hepsinin neler olduğunu bilmiyoruz. H. G. Farmer’ın "müzik tarihinde sistemci ekolün kurucusu” olarak tanımladığı müzik teorisyeni Safiyyüddin Urmevi eserinde bize bilinmeyen bir müzik yazımı sisteminden söz etmektedir. Meragi bu sisteme "altı-parmak-konum” metodu adını vermiştir. Urmevi doğrudan doğruya bu metodun nasıl anlaşılması gerektiğini belirtmemiştir. Altı-parmak-konumu anlatım metodunu udun perdelerinde, açıklamasını yaptığı 12 devirin ve 6 avazenin anlatımında kullanmıştır. Bunu çözümlemek isteyen bazı araştırmacıların ise Urmevi’nin ebcet-harf-müzik-yazısı tablosunu kullandıkları görülmüştür. Fakat bu çözüm yolunun doğru olup olmadığı tartışılmamıştır. Bu yazı "altı-parmak metodunun ne olduğu, nasıl anlaşılması gerektiği” üzerinde durmakta, ve Safiyyüddin’in yazdığı örneklerin nasıl anlaşılması gerektiğini çözmeyi amaçlamakta ve çözüm olarak doğruluğu test edilen yeni bir "perde transkripsiyonu” önermektedir.Keywords : Kadim Altı-parmak-konumu müzik anlatım metodu, müzik seslerini yazmak, ebcet-harf-müzik-yazısı, perde-transkripsiyonu