- Rast Müzikoloji Dergisi
- Vol: 2 Issue: 2
- Itrî’nin Segâh Ayini’nin Alti Nota Nüshasi Üzerinde Makamsal Bir İnceleme
Itrî’nin Segâh Ayini’nin Alti Nota Nüshasi Üzerinde Makamsal Bir İnceleme
Authors : A. Tan, D. U. Kır
Pages : 19-30
Doi:10.12975/rastmd.2014.02.01.00029
View : 20 | Download : 9
Publication Date : 2014-12-01
Article Type : Other
Abstract :B r z k r şekl olan sema, Mevlev l k’de mukabele şekl nde cra ed l r. Mevlev ler, sağ eller n yukarıda, sol eller n aşağıda tutmak suret yle sağdan sola doğru kend eksenler nde ve gen ş perspekt fte meydanın etrafında sema ederlerken; mutrıb1, d n musikinin ayin formundaki eserlerini icra eder. Mutrıbın ses verd ğ Mevlev Ay nler dört selamdan oluşur. Bu selamlardak r tm değ şmeler , geçk ler; z kr n ahenkl b r şek lde devam etmes ne yardımcı olur. Tar h, b rçok ay n- şer fe tanık olmuştur. Bunların bazıları yüksek sanat değer neden yle rağbet görmüş ve nes llerarası naklolunmuş; bazıları se sanat zevk ne h tap etmed kler nden cra dahî ed lmem şt r. Yüksek sanat zevk ne h tap ederek günümüze kadar geleb len ay nlerden b r Itrî’n n segâh makamında besteled ğ ay nşer ft r. Itrî’nin segâh ayin tesp t ed leb len, ( k s 1900-1950, kalanı se 1950-2012 tar hler arasında kaleme alınmış) altı farklı nota nüshasıyla günümüze ulaşab lm şt r. Bu çalışmada ay n n eldek tüm nota nüshaları 17.-18. yüzyılların segâh makamı algısı üzer nden değerlend rmeye tab tutulacaktır. Böylece 80 yıllık sürede notalarda ne g b farklılıkların olduğu tesp t ed lecekt rKeywords : Segâh Ayin, Ayin-i Şerif, Segâh, Makam