YENİÇERİ MÜZİĞİ VE BATI MÜZİĞİ ÜZERİNDEKİ TÜRK ETKİLERİ
Authors : C. S. Jones, Catherine Schmidt-jones, Burçin Uçaner
Pages : 196-222
Doi:10.12975/rastmd.2013.01.01.0008
View : 23 | Download : 20
Publication Date : 2013-06-01
Article Type : Other
Abstract :Osmanlı İmparatorluğu'nun Batı müziği üzerindeki birincil etkisi -buna birinci Viyana ekolünün bestecileri üzerindeki çok büyük etkisi de dahil olmak üzere- Osmanlı askeri bandoları üzerinden olmuştur. Bu etkinin en uzun süreli olanı Batı Avrupa ve Amerika bando gelenekleri üzerinde olmuştur. Osmanlı İmparatorluğu ile Batı Avrupa arasındaki temel etkileşim askeri rekabettir. Bu nedenle Osmanlı devri Türk Müziğinin Batı Müziği üzerindeki etkisinin (Osmanlı Askeri Bandosu) mehterhane üzerinden olması şaşırtmamalıdır. Bu makale hem bu müzikal etkileri, hem de bu etkileri yaratan veya sınırlayan tarihi, müzikal ve sosyal etkileri araştırmayı amaçlamaktadır. Müziği bu konu için kritik olan Wolfğang Amadeus Mozart kendi müziğinde iki tür Türklük tanımlamıştır. İlk olarak "Türk Müziği" basitçe belirli vurmalı çalgıların kullanıldığı müzik anlamına gelirken, ikinci olarak ise "alaturka" (Türk Biçiminde, Türk Stilinde) melodik, armonik ve ritmik açıdan Türk Müziğini taklit eden müzik anlamında kullanılmıştır [1]. Mehterhanenin Batı Müziği üzerindeki etkileri iki geniş kategoride incelenebileceğinden Türk Müziği ve alaturka arasındaki bu ayrım önemlidir. Alaturkanın etkisi kısa sürmüş ve sınırlı olmuştur. Daha çok Batı müziğinin klasik dönemini etkilemiştir. Türk Müziği ise pek yaygın kabul görmese de özellikle askeri ve bando müziği üzerinde çok derin ve uzun süreli etki yapmıştır.Keywords :