- OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi
- Vol: 11 Issue: 18
- Milliyetçiliğin İnşası ve Sinema: Fetih 1453 Filmi Örneği
Milliyetçiliğin İnşası ve Sinema: Fetih 1453 Filmi Örneği
Authors : Mustafa ASLAN
Pages : 2337-2372
Doi:10.26466/opus.535594
View : 10 | Download : 4
Publication Date : 2019-06-30
Article Type : Research
Abstract :Toplumsal koşulların bir çıktısı olarak değerlendirilen milliyetçilik, toplumdan ayrı ve bağımsız bir olgu değildir. Milli anlatılar, yeni kuşağa övünülmesi gereken bir millete mensup olduğunu anlatır ve bireyi milliyetçi ideolojinin çizdiği sınırların içinde tutar. Kitle iletişim araçları; radyo, televizyon, gazete, sinema ve son dönemde sosyal medya, toplum adına ve toplum için gündem belirleme ve algı oluşturma görevini en etkili şekilde gerçekleştirmektedirler. Bu araçlar diğer ideolojileri olduğu gibi milliyetçi ideolojiyi de yeniden üretmeleri bakımından önemlidirler. Toplumsal yaşamdaki milliyetçi söylemi yeniden üreten araçlardan biri de sinemadır. İnşa etmeye çalıştığı gerçekliği geniş ̧ kitlelere ula ş tırma gücü dolayısıyla sinema ideolojik bir araçtır aynı zamanda. Sinemasal anlatıda kullanılan neredeyse sonsuz sayıdaki gösterge ve estetik anlayış ̧ , filmin anlam ı n ı dog ̆ rudan etkilemektedir. T ü rk sinemas ı nda milliyet ç i temay ı is ̧ leyen filmlerde kullan ı lan göstergelerin ve estetik anlayıs ̧ ı n tespit edilmesi bu ara ş t ı rman ı n temel amac ı n ı olu ş turmaktad ı r. Bu kapsamda d ü nya ve T ü rk tarihi a çı s ı ndan ö nemli bir yeri olan İ stanbul ’ un fethinin i ş lendi ğ i Fetih 1453 filmi analiz edilecek ve milliyetçi söylemin nasıl inşa edildiğine bakılacaktır.Keywords : Sinema, Milliyetçilik, Estetik, Sinemasal Estetik