- Motif Akademi Halkbilimi Dergisi
- Cilt: 16 Sayı: 43
- TÜRK EDEBİYATINDA PARNASYEN ŞÂİRLERİN BESTELENMİŞ ŞİİRLERİNİN TÜRK MÛSİKÎSİNE YANSIMALARI...
TÜRK EDEBİYATINDA PARNASYEN ŞÂİRLERİN BESTELENMİŞ ŞİİRLERİNİN TÜRK MÛSİKÎSİNE YANSIMALARI
Authors : Semih Okcu
Pages : 1119-1144
Doi:10.12981/mahder.1266507
View : 49 | Download : 46
Publication Date : 2023-09-19
Article Type : Research
Abstract :Türk edebiyatında Parnasyen şairlerin en çok kullanmış oldukları imgeler doğrultusunda mûsikî unsurlarının incelendiği bu çalışmamızda, ilk olarak Parnasizm akımı hakkında bilgiler verilmiş ve bu akımın tesiri altında kalmış Türk edebiyatındaki temsilcileri olan Yahya Kemal Beyatlı ve Tevfik Fikret hakkında genelden özele olacak şekilde bilgiler aktarılmıştır. Edebi ve mûsikî sanatların disiplinlerarası yapısından faydalanılarak oluşturulan bu çalışmanın veri toplama sürecinde nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bu süreç akabinde literatür taraması yapılarak, ilgili makale, kitap, tez ve web kaynaklarından yararlanılmıştır. Elde edilen verilerin analiz süreci doğrultusunda Yahya Kemal Beyatlı’nın "deniz” imgesi kullandığı; Dün kahkahalar yükseliyorken evinizden, Perestij, Geçmiş Yaz, Ses, Mevsimler, İstinye, Gece, Kar Mûsikîleri, Sessiz, Gemi, Şu kopan fırtınalar ve Süleymâniye’de Bayram sabahı, Dalgın Geceler ve Çubuklu Gazeli adlı şiirlerinin, Tevfik Fikret’in ise Hân-ı Yağmâ, Haluk’un Sesi, Küçük Asker ve Çal Meleğim adlı bestelenmiş şiirlerinin mûsikîye yansıma biçimi ele alınmıştır. Elde edilen çıkarımlar ise sonuç kısmına aktarılmıştır.Keywords : Parnasizm, Mûsikî, Edebiyat, Yahya Kemal Beyatlı, Tevfik Fikret