- Motif Akademi Halkbilimi Dergisi
- Vol: 15 Issue: 37
- ÇEŞİTLİ MÜZİK KÜLTÜRLERİNDE ÇAĞRI YANIT YÖNTEMİNİN KULLANILDIĞI İŞ ŞARKILARI
ÇEŞİTLİ MÜZİK KÜLTÜRLERİNDE ÇAĞRI YANIT YÖNTEMİNİN KULLANILDIĞI İŞ ŞARKILARI
Authors : Mustafa Dağdeviren
Pages : 291-308
Doi:10.12981/mahder.1058143
View : 5 | Download : 2
Publication Date : 2022-03-16
Article Type : Research
Abstract :Dünya müzik kültürleri içerisinde sıkça kullanılan bir uygulama olan çağrı ve yanıt (call and response) tekniği müzik perspektifinde şarkı sözlerinin ezberlenmesinde, çeşitli ezgilerin ve ritimlerin müzikal hafızada tutulmasında, müziğin öğretilmesinde, inanç müziği etnolojisi içerisinde bulunan birçok müzikal yapının taşınmasında, çalgı öğretiminde usta-çırak ilişkisine dayanan meşk yöntemi içerisinde, çocuk şarkılarında ve dans müziklerinde birçok alanda kullanılan arkaik bir yöntemdir. Çağrı ve yanıt (call and response) tekniği bu alanların yanı sıra dünyada birçok kültürde iş yaparken işin zorluğunun üstesinden gelmek, belirli bir tempoda birlikte çalışmak, motivasyonu sağlamak gibi çeşitli uygulamalarla müziğin işlevsel boyutunun en sık kullanıldığı alanlardan birisi olan iş şarkılarında en çok başvurulan yöntemdir. Yapılan bu çalışma; denizcilerin şarkıları "Chanty”lerden Japonya’daki "min-yo”lara, Anadolu’daki hon türkülerinden Çin’deki "Haozi”lara, Amerika’daki hapishane iş şarkılarından askeri kadans müziklerine, Karayipler’deki "Biguine” formundan Flamenko’daki ”trillera”lara, Hindistan’daki Ovi’lere ve Latin dans müziklerindeki "coro-pregón”lara birçok kültürel yapıda bulunan iş şarkılarındaki çağrı yanıt yöntemi ile seslendirilen şarkılara kültürel bir perspektiften bakılarak analiz yapmak amacıyla yapılmıştır. Çalışmada nitel yöntem ve bu tekniğin betimsel tarama, e-alan çalışması ve netrografi deseni kullanılarak kültürel analizler yapılmıştırKeywords : Çağrı-Yanıt, İş Şarkıları, Müzik Kültürü, Denizci Şarkıları, Hapishane İş Şarkıları