- Motif Akademi Halkbilimi Dergisi
- Vol: 14 Issue: 33
- RUS BEŞLERİ’NİN ORYANTALİZME ETKİSİ VE M. BALAKİREV’İN "SELİMİN ŞARKISI"NIN İNCELENMESİ...
RUS BEŞLERİ’NİN ORYANTALİZME ETKİSİ VE M. BALAKİREV’İN "SELİMİN ŞARKISI"NIN İNCELENMESİ
Authors : Tülün Malkoç
Pages : 333-347
Doi:10.12981/mahder.833149
View : 6 | Download : 3
Publication Date : 2021-03-15
Article Type : Research
Abstract :Batı ve Doğu arasında bulunan Rusya dolayısıyla Rus bestecileri her zaman "Doğu" kültürüne merakları ile ilgi çekmekteydi. Rus operasının temellerini atan Glinka ve buna öncülük eden, doğu motiflerini kullanan bestecilerden Aliabyev ve Dargomozhsky ile başlayan sözlü eserlerdeki (romans) egzotizm, etnografik olarak gözümüze çarpmaktadır. Akabinde de 19. yüzyılda "Rus beşleri” ulusal bestecilik akımının eserlerinde "Oryantalizm” akımıyla bir ekol oluşturmuş, Rus klasik müziğini geleneksel müzik anlayışı bağlamında ortaya koyabilmiştir. Ulusal akım oluşturarak müzik tarihine giren "Rus beşleri”, "Rus Oryantalizmi”yle diğer halkların kültürüne ve folkloruna verdiği manevi değeri de ön plana çıkarabilmiştir. Rus Beşleri; liderleri olan Balakirev’in yanında Cui, Borodin, Musorgsky ve Rimsky-Korsakov’dan oluşuyordu. Bu çalışmada, "Rus beşleri” (Moguchaya Kuchka) ele alınarak, Balakirev’in Selim’in Şarkısı isimli eseri incelenmiş ve oryantalizm ile ilgili bağlantısı ortaya konulmuştur. Balakirev’in oryantal konulu bir şarkının ilk örneklerinden biri olan "Selim’in Şarkısı” Balakirev’in Kafkasya gezisinden dört yıl önce 1858’de bestelenmiş ve Lermontov’un şiiri İsmail Bey üzerine yazılmıştır.Keywords : oryantalizm, romans, ulusal akım, Balakirev, Rus beşleri