- Motif Akademi Halkbilimi Dergisi
- Vol: 12 Issue: 26
- JEAN LUC GODARD’IN ‘MÜZİĞİMİZ’ FİLMİ VE BİR TANIK OLARAK SARAYBOSNA
JEAN LUC GODARD’IN ‘MÜZİĞİMİZ’ FİLMİ VE BİR TANIK OLARAK SARAYBOSNA
Authors : Hale TORUN
Pages : 426-439
Doi:10.12981/mahder.538682
View : 8 | Download : 3
Publication Date : 2019-06-17
Article Type : Other
Abstract :Dünya yeni bir savaş çağına daha adım atarken diğer yandan Hümanizma da yükselen bir değer olarak karşımıza çıkmaktadır. Dante Alighieri İlahi Komedya’yı sadece bir edebiyat eseri ve düşsel bir gezi olarak değil aynı zamanda devrin siyasal otoritesine tepki duyarak yazmıştır. Üç bölümden oluşan Cennet, Cehennem ve Araf anlatıları öylesine güçlü metaforlar yarattı ki döneminden bu yana Avrupalı sanatçıların gerçekten ilham kaynağı oldu. Dante, okuyucuyu ölüm sonrası bir seyahat macerasına davet ederken gerçekler, yalanlar ve imgeler dünyasında insanı inceledi. Sandro Botticelli’den Salvador Dali’ye kadar tüm ressamlara ilham verdi. Çünkü güçlü görseller güçlü sözlerle yapılır. Dante’nin zamansızlığı Hollywood ve tüm dünya sinemasında da ilham kaynağı olarak kullanılmasıyla açıklanabilir. Batı sinemasının fantastik, felsefi düşüncesinin altında mutlaka Dante vardır. Çünkü ‘İlahi Komedya’ kök kültür olarak koca bir uygarlığa ilham veren metindir. Jean Luc Godard’ın sineması ise ‘Yeni Dalga’ ile başlayıp apayrı bir dünya diliyle devam eden sinemadır. Çalışmada , Godard’ın 2015 yılı yapımı ‘’ Müziğimiz’’ filminin içinde yer alan Dante çizgisinde yarattığı Saraybosna Savaşı’nın anlatısı ele alınmıştır. Filmde, en önemli metafor Saraybosna’dır . ‘’ Müziğimiz ’’ Batı uygarlığının "öteki” ne hoşgörü sınırının nerede ne zaman biteceğini sorgulayan bir film olarak görülse de yarı deneysel bir belgeseldir.Keywords : Sinema, Saraybosna, Kök Faşizm, Umberto Eco, Jean Luc Godard