- Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
- Vol: 1 Issue: 1
- DOĞUM GÜNÜ KUTLAMA GELENEĞİ VE BÜTÜNCÜL ÖZNENİN DÖNÜŞÜMÜ: SAMUEL BECKET’İN KRAPP’IN SON BANDI...
DOĞUM GÜNÜ KUTLAMA GELENEĞİ VE BÜTÜNCÜL ÖZNENİN DÖNÜŞÜMÜ: SAMUEL BECKET’İN KRAPP’IN SON BANDI
Authors : Hatice Eşberk
Pages : 17-23
View : 37 | Download : 3
Publication Date : 2017-12-23
Article Type : Research
Abstract :Bu çalışmada geleneksel anlamda kimlik anlayışının nasıl parçalanmış öz anlayışına dönüştüğü, Samuel Beckett’in Krapp’ın Son Bandı adlı oyunu vasıtasıyla, incelenecektir. Dolayısıyla gelenek ve dönüşüm kelimeleri özne ile ilgili fikirlere referans verilerek kullanılmaktadır. İnsan kimliği konusundaki araştırmalar edebiyat alanının çalışma konusu olduğu kadar felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanında da yer almıştır. Bu alanlar arasındaki etkileşim, söz konusu insan kimliği olduğunda, kaçınılmazdır. Tiyatro alanında özne ile ilgili düşünceler kendisini yukarıda belirtilen çalışma alanlarıyla doğrudan bir ilişki içinde gösterir. Günümüzde tiyatro alanında yansıtılan kimlikler daha önceden belirlenmiş, sınırları çizilmiş ve bütüncül olmaktan öte çoğulcu ve parçalanmış şekilde karşımıza çıkar. Metadrama, teatrallik ve edimsellik ile yapılan son çalışmalar tiyatroda böylesi parçalanmış özne yansımasının temelini oluştururlar. Tipik bir Beckett karakteri olan Krapp bu parçalanmışlık sürecini açığa çıkaran bir karakter olarak düşünülmektedir. Oyun, doğum günü kutlamalarını temel alarak, özne yapılanmasındaki karmaşık ağı gözler önüne sermektedir. Bu nedenle oyundaki dil kullanımı ile söylenilen ve yapılan şeyler arasındaki ilişki incelenecektir. Bu incelemede temel alınan odak noktası parçalar halinde bulunan öz ve bunun dile nasıl yansıtıldığını ortaya koymaktır.Keywords : Samuel Beckett, gelenek, dönüşüm, özne