- Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
- Issue: 4
- TEKNO-METALAŞAN VE "EMEĞE" DÖNÜŞEN OYUN
TEKNO-METALAŞAN VE "EMEĞE" DÖNÜŞEN OYUN
Authors : Filiz AYDOĞAN BOSCHELE
Pages : 11-22
View : 18 | Download : 6
Publication Date : 2018-12-30
Article Type : Research
Abstract :Yaşadığımız çağ, televizyonun yanında sesli ve görüntülü yeniden üretim donanımlarını, telekomünikasyon ve bilgisayar teknolojilerini, kısaca dijital teknolojileri, dijital oyunları toplumsal yaşamımıza dâhil etmiştir. Bilgisayar internet gibi ortamları içinde barındıran dijital teknolojiler, enformasyonu olduğu kadar eğlenceyi, oyunu, kısaca kültür endüstrisini küresel olarak her yere yaymaktadır. Gerçekten de, XX. yüzyılın sonunda, kapitalist sistemin genişleyen parçası olarak, iletişim teknolojileri ulusötesileşme ve küreselleşme olarak nitelendirilen ekonomik ve kurumsal bir dönüşümden geçmekteydiler. Zaten küreselleşme kavramıyla birlikte duyulan "enformasyon devrimi”, ve "postmodernizm” gibi terimler bizim gündelik yaşamımızı şekillendiren medyadaki kablo, uydu, video, bilgisayar oyunları gibi hem teknolojik hem de yeni TV kanalları, kamusal televizyonculuğun ortadan kalkışı gibi kurumsal değişiklikleri algılamamıza yarayan ipuçlarıydı. XXI. yüzyıl ise bu yeni teknolojilerin icadı ve gelişimiyle temellenen yeni bir çağı, tekno-kapitalizm çağını ortaya çıkardı. Teknolojik yenilik ve buluşların, yaratıcılık ve enformasyonun birincil önemde olduğu günümüz tekno-kapitalizm çağında tüm serbest zaman etkinlikleri gittikçe metalaşmakta ve ev merkezli bir duruma gelmekte; enformasyon, bilgi, eğlence içeren oyunu da içine alan tüm teknolojik ürünler ise değişim değerinin kurallarıyla işlediği birer "tekno-meta” haline gelmektedir. Kültürlerin ortaya çıkışında en önemli ögelerden biri olan oyunun günümüzde metalaşarak, dijital ortamlarda "oyun emeği”ne dönüşmesini inceleyen bu yazı, öncelikle teknolojinin birincil önemde olduğu tekno-kapitalizm çağına ve tekno-kapitalizm çağında oyunun geçirdiği dönüşümü niteleyen tekno-meta kavramına değinecektir. Daha sonra, bir tekno-meta olarak oyunun değişen anlamını ve oyun emeğine dönüşmesini, eleştirel ve kuramsal bir perspektifle tartışacaktır.Keywords : Tekno-Meta, Oyun, Oyun Emeği