- Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi
- Issue: 35
- Sinema ve Resim Ekseninde Medyalararası Bir İnceleme: Aşçı, Hırsız, Karısı ve Aşığı Filmi...
Sinema ve Resim Ekseninde Medyalararası Bir İnceleme: Aşçı, Hırsız, Karısı ve Aşığı Filmi
Authors : Özge Boz
Pages : 262-283
Doi:10.31123/akil.781782
View : 13 | Download : 3
Publication Date : 2021-06-30
Article Type : Research
Abstract :Bu çalışma Peter Greenaway’in 1989 yılında çektiği Aşçı, Hırsız, Karısı ve Aşığı filmi ile filmin hem mecazi hem de gerçek anlamda fonunu oluşturan Frans Hals’ın Aziz Giorgio Birliğinin Subayları Ziyafette resmini medyalararası bir okumayla ele almaktadır. Filmin ana mekanı olan restoranda, filmin ana karakterlerinin yer aldığı masanın hemen ardında asılı duran bu tablo, hem biçimsel hem de anlatısal olarak filmin evreninin oluşmasında kilit taşı görevi görmektedir. Biçimci olan Greenaway, ışık, renk, kompozisyon, dekor, kostüm ve sahneleme gibi mizansen öğelerinde stilistik bir yaklaşım sergilediğinden film, mizansen analiz yöntemiyle incelenmiştir. Yönetmenin filminde inşa ettiği çok katmanlı anlam yapısında derinlere inebilmek ve filmi çözümlemek için gerekli olan kültürel alt yapıyı sağlamak için Aziz Giorgio Birliğinin Subayları Ziyafette tablosuyla beraber eserin üretildiği dönem de çalışmanın kapsamına dahil edilmiştir. Tablonun ışık, renk, kompozisyon gibi estetik unsurlarının yansıması filmin mizanseninde görülürken, eserin üretildiği 17. yüzyıl Hollanda’sının sosyal, ekonomik, politik ve sanatsal yaşantısının sonuçlarıysa filmin öyküsünün oluşturulmasında oldukça önemli bir rol oynadığı anlaşılmaktadır.Keywords : Peter Greenaway, Aşçı, Hırsız, Karısı ve Aşığı, Mizansen Analiz, Sinema ve Resim, Medyalararasılık