- Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi
- Issue: 24
- Hareket-İmge ve Zaman-İmge Kavramları Doğrultusunda "21 Gram"a Bir Bakış
Hareket-İmge ve Zaman-İmge Kavramları Doğrultusunda "21 Gram"a Bir Bakış
Authors : Süleyman Kıvanç Türkgeldi
Pages : 114-131
Doi:10.31123/akil.437433
View : 19 | Download : 6
Publication Date : 2015-12-15
Article Type : Review
Abstract :Bu çalışma, Gilles Deleuze’ün "hareket-imge ve zaman-imge”2 kavramları doğrultusunda "Alejandro González Iñárritu”nun "Ölüm Üçlemesi”nden3 (Death Trilogy) biri olan "21 Gram” (2003) filminin nitel bir analizini yapma denemesidir. Düşünce ile sanat paralelliğinin kurulabilmesi için önce Gilles Deleuze ve Felix Guatarri’nin "düşüncenin tecelli ediş biçimleri” olarak gördüğü sanat, bilim ve felsefe ilişkisinden kısaca bahsedilmiştir. Ardından hareket-imge ve zaman-imge kavramlarına kısaca değinilmiştir. Buradan hareketle, hareket-imge ve zaman-imge öğelerinin modern sinema içerisindeki girift yapısını anlayabilmek amacıyla, David Jones’un bir çalışmasında4 kullandığı "melez-imge” kavramı ile yola çıkılmıştır. Innaritu filmlerinin anlatı yapısı düşünüldüğünde bu kavramlar doğrultusunda bir incelemeyi yapmak uygun görünmektedir. Dolayısıyla "21 Gram” filminin bu kavramlar çerçevesinde felsefe ile paralellikleri gösterilmeye çalışılmıştır. Gilles Deleuze’ün sinema ile ilgili kavramları bize oldukça ufuk açıcı bağlantılar sunmaktadır. Bu çalışmanın amacı bu bağlantılardan bazıları üzerinde bir düşünme pratiği yapmayı denemektir.Keywords : Hareket-İmge, Zaman-İmge, Melez-İmge, Yersizyurtsuzlaşma, Oluş, Gilles Deleuze, Sinema Felsefesi, Film Teorisi