- Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi
- Issue: 28
- Alman Dışavurumcu Sinemasında Mizansen: Dr. Caligari’nin Muayenehanesi (1920-Robert Weine)
Alman Dışavurumcu Sinemasında Mizansen: Dr. Caligari’nin Muayenehanesi (1920-Robert Weine)
Authors : Nuray Hilal Tuğyan
Pages : 302-314
Doi:10.31123/akil.437641
View : 14 | Download : 5
Publication Date : 2017-12-15
Article Type : Research
Abstract :Sinema Tarihi incelendiğinde bazı ülke sinemalarının, diğer ülke sinemalarını etkileyecek düzeyde yaratıcı ve özgün sanat eserleri ortaya koyduğu görülmektedir. O ülkeye özgü tarihsel ve toplumsal şartların bir araya gelmesiyle yenilikçi bir film dili ortaya çıkmaktadır. Alman Dışavurumculuğu Sessiz Sinema Döneminde bu anlamda öne çıkan sinema akımlarından biridir. Birinci Dünya Savaşı sonrasında gösterime giren Alman filmleri, gösterime girdikleri ülkelerde gerek anlattıkları öyküler gerekse kullandıkları görüntü düzenleme teknikleriyle öne çıkmış ve büyük ilgi uyandırmıştır. Alman Dışavurumcu filmleri kamera kullanımı, aydınlatma, teatral oyunculuk, kostüm ve makyaj gibi öğeleri kullanma biçimleri ile diğer sessiz dönem sineması filmlerinden ayrılmaktadır. Çerçeve içerisinde yer alan oyunculuk, dekor, kostüm-makyaj ve aydınlatma öğelerinin düzenleniş biçimini ifade eden mizansen terimi bu anlamda Alman Dışavurumcu Sinemasında en yaratıcı ifadesini alarak döneme damgasını vurmaktadır. Alman sinemacılar, aydınlatmanın, oyunculuğun, kostüm ve dekorun önemini, ayrıca kameranın gerçekliği olduğu gibi kaydeden bir teknolojik aygıt olmayıp, yaratıcı bir sanatsal araç olduğunu sinemanın henüz emekleme döneminde anlamışlardı. Çalışmada Robert Weine tarafından yönetilen ve Dışavurumculuk akımının en karakteristik özellikleri taşıyan ‘Dr. Caligari’nin Muayenehanesi’ filmi mizansen açısından incelenmiş ve 1920 tarihli siyah-beyaz ve sessiz filmde mizansenin temel öğeleri olan oyunculuk, dekor, kostüm-makyaj ve aydınlatmanın hangi amaçla kullanıldığı, film dilini oluştururken bu öğelerden nasıl faydalanıldığı çözümlenmiştir. Sonuç olarak Alman Dışavurumcu sinemasının mizansen üzerine kurulu olduğu ve mizansenin öğelerinin anlatıyı ve anlamı kurmada en temel araçlar olarak kullanıldığı görülmüştür.Keywords : Dışavurumculuk, Alman Dışavurumculuğu, Mizansen