- MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi
- Vol: 10 Issue: 1
- Daniil Harms’ın Kocakarı Öyküsünde Yozlaşma Simgesi Olarak "Rusya Ana"nın Çürüyen Bedeni...
Daniil Harms’ın Kocakarı Öyküsünde Yozlaşma Simgesi Olarak "Rusya Ana"nın Çürüyen Bedeni
Authors : Duygu Özakin
Pages : 1-16
Doi:10.33206/mjss.808467
View : 9 | Download : 1
Publication Date : 2021-01-26
Article Type : Research
Abstract :Bu çalışma, Rus avangardının temsilcilerinden Daniil Harms’ın (1905-1942), Rus klasiklerini eleştirel bir yaklaşımla yeniden yorumladığı Kocakarı [Старуха] adlı öyküsünde gündelik Sovyet yaşamına uyarlanan tema ve motiflerin bir çözümlemesini sunmayı; böylelikle öykünün sosyo-politik alt metnini karşılaştırmalı yöntemle ortaya koymayı amaçlamaktadır. Daniil Harms, düşünce dünyası ve eylemleri ile 20. yüzyıl Rus edebiyatının sıra dışı simaları arasında yer almış, gerek hikâye, mikroanlatı ve tiyatro oyunlarından oluşan külliyatının absürt muhtevasından, gerekse Sovyet otoriteleri ile uyuşmazlık içinde geçen öz yaşam öyküsünden ötürü, mensubu olduğu Gerçek Sanat Topluluğu OBERIU’nun [ОБЭРИУ] en tanınmış üyelerinden biri olarak öne çıkmıştır. Yazarın 1939 yılında kalame aldığı Kocakarı adlı öyküsü, Rus klasiklerinden iki başyapıtla; A. S. Puşkin’in Maça Kızı [Пиковая дама] ve F. M. Dostoyevski’nin Suç ve Ceza [Преступление и наказание] adlı eserleri ile metinler arası ilişkiler kurmaktadır. Çalışma, söz konusu eserlerde yaşlanan kadın bedenine atfedilen abject (zillet kaynağı/iğrenç) niteliklerin düşünsel köklerini ortaya koymakta ve yazarlarca vurgulanma amacını tartışmaktadır.Keywords : Harms, Maça Kızı, Suç ve Ceza, absürt, Toplumsal cinsiyet