- Litera: Dil Edebiyat ve Kültür Araştırmaları Dergisi
- Vol: 28 Issue: 2
- Masculinization of Tragedy in Joseph Addison’s Cato and George Lillo’s The London Merchant
Masculinization of Tragedy in Joseph Addison’s Cato and George Lillo’s The London Merchant
Authors : Sinan Gül
Pages : 233-252
View : 9 | Download : 2
Publication Date : 2018-12-18
Article Type : Research
Abstract :On sekizinci yüzyıl, modern Batı dünyasının toplumsal cinsiyet ve biyolojik cinsiyet kavramlarının gelişiminde fazlaca etkili oldu. Bu makale, Addison’un Cato adlı oyununun sonradan düzenlenmiş hali olan Cato. A Tragedy. By Mr. Addison. Without the Love (1764) ve Lillo’nun Londralı Tüccar (1731), adlı eserleri üzerinden, on sekizinci yüzyıl İngiliz tragedyasının maskülen karakterini analiz edip aynı zamanda aşk sahnelerine yönelik görmezden gelmenin ve hakir görmenin sebep ve sonuçlarını incelemektedir. Komedi kadınların ve onlara ait değerlerin açıkça hor görüldüğü bir tür olma özelliğini kazanmış iken tragedya ise erkeksi değerlerin ve patriarkal kuralların sıkı sıkıya kollandığı bir tür olmuştur. Toplumun hem normlarını hem de ideallerini gösteren Cato ve Lonralı Tüccar oyunları, maskülen değerlerin evrimine de tanıklık etmektedirler. Kadınların politik ve sosyal kültürde etkilerinin artmasina rağmen, kamusal alanda, genellikle feminen özelliklerle bağdaştırılmış olan aşk hor görülmüştür. Bunu yaparken oyun yazarları, eşleri ortalıkta gözükmeyen kocalar ya da annesiz evlatlar yaratarak kadınların varlığını oyunlarında ya yok saymışlardır ya da kadınları bütün toplumun ama özellikle erkeklerin yıkımına neden olacak tutku kaynakları olarak lanse etmişlerdir. Bu yüzden oyun yazarları feminen kavramları oyunlarında ihmal etmiş, değersizleştirmiş veya tamamen görmezden gelmişlerdir ve bunun yerine vatan veya kapitalizm sevgisinin erdemlerini yerleştirerek, metinlerinin kitlesel beğeniye uygun olarak da onların gönlünü kazanmasını beklemişlerdir.Keywords : Cato, Londralı Tüccar, On Sekizinci Yüzyıl Tragedyası, Joseph Addison, George Lillo