- Kültür Araştırmaları Dergisi
- Issue: 6
- Affect, Spatial Practices, and the City in Agatha Christie's "They Came to Baghdad"
Affect, Spatial Practices, and the City in Agatha Christie's "They Came to Baghdad"
Authors : Özlem Türe Abaci
Pages : 1-15
Doi:10.46250/kulturder.747566
View : 10 | Download : 3
Publication Date : 2020-09-15
Article Type : Research
Abstract :Agatha Christie’nin casusluk hikâyelerine örnek teşkil eden Bağdat’a Geldiler ( 1951 ) adlı romanı, Soğuk Savaş döneminin ilk safhalarında, uluslararası diplomatik çatışmalara ve Irak petrol rezervleri üzerindeki gizli savaşa da ışık tutan siyasi bir arka plana sahip olmakla birlikte türsel açıdan bir gerilim hikâyesi olarak da ele alınabilir. Romanın sahneleri, casus kovalamacalarından Orta Doğu’daki arkeolojik kazı alanlarına, gülünç bir aşk hikâyesinden cinayet öyküsüne beklenmedik bir hızla geçiş yapmakta, Christie’nin alışılageldik dedektif öykülerinden farklılaşmaktadır. Agatha Christie’nin romanları türsel açıdan çeşitli çalışmalara konu olmuştur ancak, bu çalışma, söz konusu romana türsel ve biçemsel açıdan incelemek yerine, uzam kuramlarını kullanarak Orta Doğu’nun konumlandırılışını incelemeyi hedeflemektedir. Öykünün uzamı, hikâyenin ana kahramanı Victoria Jones’un kültürel ve toplumsal sınırları aşmasına imkân sağlamakla birlikte, Bağdat’ta konuşlanan uluslararası güç odaklarının planlarını aydınlatma konusunda imkan sağlamaktadır. Bu çalışma, Nigel Thrift’in şehir, birey ve duygulanım arasındaki ilişkiye dikkat çektiği çalışmalarına dayanarak, Bağdat’ı "akışkan bir şehir” olarak incelemekte, romanın türsel özellikleriyle de örtüşen korku, kuşku, kaygı, güvenlik ihtiyacı, yer-yön kaybı gibi uzam ( space ) ve beden ( corporeality ) arasındaki duygulanımsal bağları ( affective relations ) incelemeyi hedeflemektedir.Keywords : Agatha Christie, Duygulanım, Uzamsal Duygulanım, Kentsel Mekan, Bağdat