- KÜLLİYAT Osmanlı Araştırmaları Dergisi
- Issue: 3
- Sünbülzâde Vehbî Efendi Divanı’nda Sâkî ve Sâkînin Görüntü Düzeyleri
Sünbülzâde Vehbî Efendi Divanı’nda Sâkî ve Sâkînin Görüntü Düzeyleri
Authors : Hasan Ekici, Metin Aydin
Pages : 11-21
View : 10 | Download : 4
Publication Date : 2017-12-31
Article Type : Research
Abstract :Klasik Türk şiirinde kadeh sunması ile öne çıkan sâkî, eğlence meclislerinin en önemli kişisidir. Meclisler, çeşitli mekânlarda kurulan eğlence ortamlarıdır. Bu eğlence meclisleri, evlerde, meyhanelerde, saraylarda, sahralarda tertip edilirdi. Eğlence etkinliklerinde içki dışında sâzendeler, gazelhânlar, rakkaseler ve çeşitli musikî unsurlar bulunurdu. Ayrıca meclisi renklendiren mumlar, buhurdanlıklar ve tütsüler gibi unsurlar da dikkat çekiciydi. Sünbülzâde Vehbî Efendi divanında eğlence meclislerinin aktörü olan sâkînin çeşitli görüntü düzeyleriyle karşılaşılmaktadır. Sâkî mecliste içki sunan özelliği yanında sevgili anlamında da kullanılır. Ayrıca sâkî meclis düzenini sağlar, âşıklara neşe ve huzur verme görevini icra eder. Bu çalışmamızda, III. Selim döneminin Sultanu’ş-Şu’arası (şairler sultanı) unvanıyla anılan XVIII. yüzyıl şairlerinden Sünbülzâde Vehbî Efendi’nin divanında geçen "sâkî” tipi üzerinde durulmuştur. Meclisin baş aktörü olan sâkî, çeşitli yönleriyle tanıtılmıştır. Bu bağlamda sâkînin güzellik unsurları, görevleri ve sâkîye benzetilen unsurlar hakkında bilgi verilmiştir.Keywords : Sünbülzâde Vehbî Efendi, meclis, sâkî, kadeh, mey