Renk Sembolizminin Üstadı: Necmeddîn-i Kübrâ
Authors : Mehmet Mekin Meçin
Pages : 798-820
Doi:10.51531/korkutataturkiyat.1424327
View : 66 | Download : 142
Publication Date : 2024-02-29
Article Type : Research
Abstract :Bu çalışmanın konusu Kübrevîyye tarikatının kurucusu olan Necmeddîn-i Kübrâ’nın tasavvufî düşünceleri ve bu bağlamda renk sembolizmine getirdiği yorumdur. Çalışmanın içeriği Necmeddîn-i Kübrâ’nın Fevȃihu’l-Cemȃl ve Fevȃtihu’l-Celȃl isimli en önemli eserinde geçen sufi düşünceleri çerçevesinde ele alınmıştır. Bu çalışmanın amacı, Necmeddîn-i Kübrâ’nın Tasavvuf felsefesine sağladığı orijinal katkılara dikkat çekmek ve onun düşünce mekanizmasının kodlarını ortaya koymaktır. Bu çalışmayı özgün kılabilecek nokta, Necmeddîn-i Kübrâ’nın tasavvuf tarihinde ilk defa renk sembolizmini sistemli bir şekilde kullanan bir sufi olarak nazari tasavvufa kazandırdığı düşünceleri ön plana çıkarmak ve bunları yorumlamak olacaktır. Bu çalışmada, Necmeddîn-i Kübrâ’nın kısa bir biyografisi ve dönemindeki dinî atmosfere değinmenin yanı sıra, onun renkli nurlar hiyerarşisi, göksel şahit, nefs ve zikir gibi konulara dair sufi düşünceleri ve özgün yorumları ele alınmıştır. Çalışmanın sonunda ulaşılan verilere göre, Necmeddîn-i Kübrâ’nın kendisinden önceki sufilerin düşüncelerini bir adım ileriye taşıyarak derinleştirdiği, özellikle renk sembolizmini kullanarak nurlara renk kattığı ve ruhani yolculuğunda salikin geçeceği merhaleleri renkli nurlar üzerinden yorumlayan ilk sufi olduğu sonucuna varılmıştır.Keywords : Tasavvuf, Necmeddîn-i Kübrâ, nur, renk, sembolizm.