Kurmacanın Tarihe Bakan Yönü: Aşk ve İsyan
Authors : Zehra Ergeç
Pages : 499-510
Doi:10.51531/korkutataturkiyat.1258829
View : 9 | Download : 5
Publication Date : 2023-03-25
Article Type : Research
Abstract :Geleneksel tarihî roman anlayışında, yazarın temel gayesi tarihsel gerçekliğe bağlı kalmaktır. Ancak postmodern tarihî roman yazarları böyle bir çabaya girişmezler. Okurun gerçeklik algısını sarsacak ve okuduğunun bir metin olduğunu hatırlatacak imalarda bulunmayı tercih ederler. Postmodern tarihî roman yazarları tarihin boşluklarından faydalanır ve bu boşlukları hayal gücünü kullanarak doldurur. Onlar için tarih, eserlerinin kurgusunu zenginleştirecekleri malzeme görevi görür. Resmî tarih yazımında göz ardı edilen kişiler, postmodern romanlarda ana kahramanlar olarak varlık kazanabilir. Türk edebiyatında postmodern tarihî roman yazarları arasında Nedim Gürsel (1951- …) de yer almaktadır. Çalışmamızda, Nedim Gürsel’in Aşk ve İsyan (2020) adlı romanının, postmodern tarihî roman sınıfına dâhil edilebileceği elde edilen verilerle ortaya konmuştur. Gürsel’in, söz konusu romanında, Voltaire’in Saf Oğlan Candide adlı eserinin parodisini yaptığı gözlemlenmiştir. Yazarın, Voltaire’in Saf Oğlan Candide adlı eserinin sonunu kendi muhayyilesine uygun biçimde Aşk ve İsyan’da yeniden kurguladığı tespit edilmiştir. Lale Devri’nden ve Patrona Halil İsyanı’ndan yola çıkıp tarih ve kurguyu harmanlayarak eserini oluşturduğu elde edilen verilerle ortaya konmuştur. III. Ahmet, Damat İbrahim Paşa, IV. Murat gibi tarihî şahsiyetlerin yanı sıra kurmaca da kahramanlara geniş ölçüde yer verdiği görülmüştür. Gürsel’in, Aşk ve İsyan’ı üstkurmaca, metinlerarasılık ve parodi anlatım tekniklerinden faydalanarak inşa ettiği belirlenmiştir.Keywords : Aşk ve İsyan, Candide, postmodern tarihî roman, parodi, üstkurmaca.