- Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
- Issue: 29
- Müzikli Oyun Türünde Türk\Osmanlı\İslam Motiflerinin Kullanıldığı İlk Örnek Türk Karnaval Oyunu (Des...
Müzikli Oyun Türünde Türk\Osmanlı\İslam Motiflerinin Kullanıldığı İlk Örnek Türk Karnaval Oyunu (Des Turken Vasnachtspil)
Authors : Elif Sanem Güleç Külekci
Pages : 131-142
View : 6 | Download : 2
Publication Date : 2015-06-01
Article Type : Other
Abstract :Birey veya toplumun kendisini nasıl algıladığı sorusunun yanıtları onun kimliğini ya da kimliklerini oluşturur. Başkalarının onun hakkındaki izlenimleri, yargıları ise imge veya imgeler olarak tanımlanır. İmgeler, tarihi köklere dayanmakla birlikte ancak göreceli gerçekleri ifade ederler. Haçlı seferlerinden sonra Türk imgesi Hıristiyan-Müslüman ikiliği üzerine kuruluyken, İstanbul’un fethiyle Batılılar, Türkleri Doğu’nun ve İslam’ın temsilcisi olarak görmeye başlar. Türk-Osmanlı-İslam imgelerinin ilk kullanıldığı yer müzikli oyunlardır (singspiel). Müzikli oyunlar Almanya'da ya da Avusturya'da operanın başlangıç noktası olarak gösterilir. Bu oyunlar içerisinde "Türk konulu operalar" türünün ilk örneği; Johannes ya da Hans Rosenplüt'ün "Türk Karnaval Oyunu” (Des Turken Vasnachtspil-1453) adlı yapıtıdır. Oyun, İstanbul'un alınışıyla Ekim 1453'te Papa V. Nicolaus’un, Hıristiyanları Haçlı Seferi'ne çağırdığı bir dönemde yazılır. 15. yüzyılda Türklere ilişkin yazınsal değerlendirmelere bakıldığında, genellikle Türk karşıtı özellikler dikkat çeker. Hans Rosenplüt'ün Türk Karnaval Oyunu; kötülemeyi ve olumsuzlamayı baştan amaçlamayan, eleştirel içeriği ile Alman kültüründe yaygınlığı, tanınmışlığı ve Türk imgesine olumlu katkıları bakımından önemli bir yapıttır.Keywords : Türk Karnaval Oyunu, Hans Rosenplüt, Türk-Osmanlı-İslam imgesi