- Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi
- Vol: 21 Issue: 1
- "Bittersweet Island" as Encoded Epithet: Klee in the Making
"Bittersweet Island" as Encoded Epithet: Klee in the Making
Authors : Oğuz Haşlakoğlu
Pages : 68-77
Doi:10.20981/kaygi.1082466
View : 9 | Download : 7
Publication Date : 2022-03-30
Article Type : Research
Abstract :Mevcut makale, Paul Klee’nin "Insula Dulcamara” (1938) çalışmasını ‘piktografik dil’de ‘okuma’nın yeni bir yolunu sunuyor. Aynı çalışma hakkında artı ve eksi yönleriyle benzer bir yaklaşımın eleştirel bir tarzda değerlendirilmesinden sonra, makale, eserin tam da başlığının aslında resimde kodlandığına dair bir okuma önerisini bir kriter ve görsel bir harita ekseninde şekillendirerek çiziyor. Bu şekillendirme girişimi için kullanılan yöntem, sözde Arap alfabesinde gizlenmiş Latin harfleri olarak resimde belirli bir bütünlük oluşturan işaretler grubunu elde etmeye dayanıyor. Bu minvalde, Latin harfleri, okunabilirlik sınırları içinde hemen tanınmanın mümkün olmadığı bir noktaya kadar deforme olmaktadır. İşaret grubunun tamamını harf harf söktükten sonra makale, Klee’nin ünlü "görünür kılmak” ifadesini Cézanne’ın çokça tartışılan "la réalisation” (gerçekleştirme) fikriyle karşılaştırmaya devam ediyor. Buradan elde edilen sonuç bakımından da araştırma, Klee’nin bu şaheserinin bir "yerine koyma / yerleşme” olarak, bir "rumuz” cihetinde, sanatçının kendi oluşumunun mekanı olarak nasıl açılabileceğini göstererek sona eriyor.Keywords : Paul Klee, Insula Dulcamara, Kodlama ve Kodlamanın Sökülmesi, Rumuz, Cézanne, la réalization, Yapma ve Olma, Olma ve Oluşagelme