Tebriz’in Mimari Sembolü: Gök Mescit
Authors : Leyla ÇIRALI
Pages : 198-220
View : 9 | Download : 6
Publication Date : 2021-03-30
Article Type : Other
Abstract :Gök Mescit İslam dünyasının firuzesi olarak İran’ın İslam döneminden sonra mimari ve sanat konusunda şah eseridir. Gök Mescit Abu Muzaffer Cihan Şah Kara Koyunlu tarafından yapılmıştır. Tebriz’în Gök Mescidi ya da Cihan Şah mescidi İran’ın mimari konusunda en değerli kalıntılarından sayılır. Mimari tarz açısından başka mescitlerin mimari örneklerinden farklıdır. Bu mescit lacivert ve firuze muarrak fayanslarıyla çok güzel hat çeşitleriyle örnek için süls, nestalik, nesih, islimi ve geometrik tarzlarıyla sanat severleri kendine çekiyor. Bu binanın geçmişi 15’inci yüzyıla tarihlenmektedir. Mozaik döşeme zerafeti ve çeşitli kullanılan hat sanatı ile işlenen nakışlar ve renklerin uyumu özellikle muarrak sanatıyla döşenen lacivert renkler nedeniyle bu bina İslam firuzesi olarak tanınmıştır. Bina çeşitli isimlerle örnek olarak Türkçesi Gök Mescit, Farsçası Mescidi Kebut, Mescidi Şahı Cihan, İmaret ve Mescidi Muzafferiye olarak bilinmektedir. Gök Mescit binası 1779 yılında meydana gelen deprem ile çok tarip olmuş ve kümbetleri tamamen dökülmüştür. Günümüzde bu binadan sadece giriş kapısı ve birkaç sütun kalıntısından başka birşey kalmamıştır. Ancak bu kalıntılar mescidin 1465 yılının azametine sahip olarak günümüze kadar gelmiştir.Keywords : Türkiye, İran, Gökmescit, Mecitlerin Mimarisi