- Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi
- Vol: 9 Issue: 17
- GÜRCİSTAN SİNEMASINDA KADIN TEMSİLİNİN SOVYET DÖNEMİ VE SOVYET SONRASI DÖNEMİ FİLM ÖRNEKLERİ ÜZERİND...
GÜRCİSTAN SİNEMASINDA KADIN TEMSİLİNİN SOVYET DÖNEMİ VE SOVYET SONRASI DÖNEMİ FİLM ÖRNEKLERİ ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ
Authors : Buket Akdemir Dilek
Pages : 45-64
Doi:10.31765/karen.1194944
View : 6 | Download : 2
Publication Date : 2023-03-31
Article Type : Research
Abstract :Feminist film eleştirisi bağlamında kadın temsilinin incelendiği çalışmada; kavramsal çerçeveyi ve dönemin ideolojik ve sosyolojik yapısını anlamak için öncelikle Gürcistan tarihi incelenmiştir. Çalışmanın kavramsal çerçevesini desteklemek için ayrıca Gürcistan sineması üzerine bilgi verilmiştir. Çalışma, Gürcistan sinemasında kadın temsilleri Sovyetler Birliği dönemi ve Sovyet sonrası bağımsızlık dönemi örnekleri üzerinden incelenmiştir. Analiz için; Leylekler Uçarken, Dilek Ağacı, Otar Gittiğinden Beri, Arayış ve Benim Mutlu Ailem filmleri belirlenmiştir. Bu filmler feminist eleştiri yöntemine bağlı kalınarak incelenmiş olup zaman zaman filmlerde toplumsal dinamikler bağlamında ideolojik incelemeye de başvurulmuştur. Feminist film eleştirisi bağlamında kadın temsilinin nasıl olduğunu ortaya çıkartmak için içerik analizine gidilmiştir. İsmi geçen beş Gürcü filmi feminist eleştiri yöntemi ile analiz edilerek kadın karakterlerin beyaz perdede temsil edilişi incelenmiştir. Tarihsel olarak iki farklı farklı dönemlerde çekilen filmlerde ataerkil bakış incelenmiştir. Ataerkil Gürcü toplumunda kadın temsili film analizleri ile tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışma sonucunda Gürcistan sinemasında kadın temsilinin siyasal ve toplumsal olaylar paralelinde değişikliğe uğradı tespit edilmiştir.Keywords : Gürcistan Sineması, Kadın, Temsil, Feminizm, Sovyetler Birliği