- Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
- Issue: 5
- Abdullah b. Mes’ud ve Mushafının Kur’an Tarihindeki Yeri
Abdullah b. Mes’ud ve Mushafının Kur’an Tarihindeki Yeri
Authors : M. Kemal Atik
Pages : 1-64
View : 6 | Download : 3
Publication Date : 2005-06-01
Article Type : Research
Abstract :Abdullah bn Mes’ud ilk müslümanlardan biridir. Hz.Ömer'den önce Müslüman olmustur. Müslüman olunca Hz. Muhammed’e(sav) olan baglılıgı nedeniyle yanından ayrılmamıs ve onun sahsi hizmetkarı olmustur. O, Kur’an lafızlarını hem mana hem de içerik yönden bizzat Hz.Peygamberden alan, onu ilk okuyan ve ilk dinleyenlerin en önde gelenlerden biridir. Çünkü, Abdullah bn Mes’ud, daha deve çobanlıgı yapan yeni yetme bir delikanlı iken, Hz.Peygamberin bizzat kendi agzından yetmis sûre almıstır.. Bu nedenle de O, slam’a sonradan giren kimselere yeni sekillenmekte olan Kur’anî vahyi egitim yoluyla ögretebilecek kimselerin en yeteneklisi seçilmisti. Peygamber'le olan uzun yıllar sahsi yakınlıgı onun Hadis ve Kuran hakkında çok genis malumat sahibi olmasına sebep olmustu. Hz.Peygamberden 848 hadis rivayet ettigi bilinmektedir. Hz. Muhammed’in ashabına Kuranı kendilerin ögrenmelerini tavsiye ettigi dört kisiden biridir...”: bn Mes’ud, Osman mushafına aykırı olan kendi kıraatının sıhhatine yönelik sansür ve propagandaya karsı su sert ifadeyi kullanır: "Bir takım yetkisiz adamlar, kendi kendilerine Kur’an’da tasarrufa kalkıstılar.” Diger bir rivayette: "Zeyd b. Sabit kafir bir adamın sulbündeyken, ben müslümandım.” O halde, nasıl olur da bn Mes’ud’un dogrudan dogruya aslî kaynaktan aldıgı kıraat Zeyd b. Sabit’in kıratının arkasına atılır. Kur’anî vahyi egitim yoluyla ögretebilecek kimselerin en yetkili ismin Kur’an metninin tertibinde görev verilmemesi ve görüslerine itibar edilmemesi, mushafının gözardı edilmesi, varolan ihtilafların daha da yaygınlasmasına imkan vermistir. Zira bu mushaf sorunu karsısında Kufe'liler arasında belirgin bir görüs ayrılıgı göze çarpmaktadır. Bu çalısmamızda vahyin bn Mes’ud’un mushafındaki kırat farklılıkları ile vahyin Hz.Osman’ın Mushafının karsılastırmasını yaptık. Vahiy lafız iliskisi ile Arap dilinin lehçe farklılıkları üzerinde durduk.Keywords : Abdullah b. Mes’ud, Kur’an, Kur’an Tarihi, Kur’an Lafızları, Kıraat