- İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi
- Vol: 8 Issue: 4
- Artikülasyon ve Yay Kullanımı: İlhan Baran’ın "Bir Bölümlü Sonatina"sı Üzerine Bir İncelem...
Artikülasyon ve Yay Kullanımı: İlhan Baran’ın "Bir Bölümlü Sonatina"sı Üzerine Bir İnceleme
Authors : Özgül Gök
Pages : 2610-2625
Doi:10.15869/itobiad.623126
View : 10 | Download : 6
Publication Date : 2019-12-31
Article Type : Research
Abstract :Müzikte kullanılan artikülasyon işaretleri bestecinin eserin yorumlanmasına yönelik düşüncelerini aktarmasına yardımcı olur. Bir nota veya pasajın ne kadar bağlı, keskin, vurgulu, noktalı çalınacağına dair nota üzerine yazılan bu işaretler bestecinin istediği duygu ve karakteri icracının dinleyiciye yansıtmasını sağlar. Artikülasyon işaretlerinin icra yöntemleri vokal ve enstrümantal eserlerde farklı olduğu gibi, her enstrümanın özelliklerine ve tını olanaklarına göre de farklılıklar gösterir. Keman eserlerinde çeşitli müzikal ve duygusal ifadelerinin gösterilmesinde artikülasyona en etkili araç yaydır. Yay kullanımı ağırlık, uzunluk ve hız gibi çeşitli yönlerden değerlendirildiğinde icracıya sayısız kombinasyonda artikülasyon olanağı sağlar. Bu araştırmada Türk bestecilerinden İlhan Baran’ın solo keman için yazdığı "Bir Bölümlü Sonatina” adlı eseri için kullandığı artikülasyon işaretleri örneklerle incelenmiş, bu işaretler için icra sırasında uygulanabilecek yay kullanımı önerileri sunulmuştur.Keywords : Artikülasyon, Keman, Yay Kullanımı, İlhan Baran, Bir Bölümlü Sonatina