- İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi
- Vol: 9 Issue: 2
- ORTA ÇAĞDAN 21.YÜZYILA ORATORYO ÖRNEKLERİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA
ORTA ÇAĞDAN 21.YÜZYILA ORATORYO ÖRNEKLERİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA
Authors : Dilek Moğulbay
Pages : 524-545
View : 8 | Download : 6
Publication Date : 2020-12-31
Article Type : Research
Abstract :Bu çalışmada; oratoryo türünün ilk oluşumu ve gelişim evrelerinin tarihsel çerçevede incelenmesi ile birlikte, Avrupa’daki bazı ülkeler ve Türk bestecilere ait önemli oratoryoların, konu özellikleri açısından betimlenmesi amaçlanmaktadır. "Batı Sanat Müziği” ya da "Klasik Müzik” adı verilen, Avrupa’ya ait bir müzik geleneğinin yapı taşlarını evrenselleştirerek merkeze alan ve müzikolojinin bir kolu olan "tarihsel müzikoloji”; müziği ilgilendiren olay, yer, zaman ve kahraman ile ilgilenebilmektedir. Nitel veri toplama yöntemi kullanılan araştırma sürecinde, öncelikle konu ile ilgili kaynaklar taranmış, elde edilen veriler analiz edilerek, betimsel bir yaklaşım sergilenmiştir.Araştırma sonuçlarından bazıları şöyledir: "Laudi Sipirituali”; oratoryo türünün ilk adıdır. "Kutsal nitelikte müzik eseri”; "dinsel”, "yarı dinsel” ya da "din dışı” bir konu üzerine bestelenen büyük ölçekli müzik yapıtı anlamındadır.Oratoryonun ilk olarak 16. yüzyılın ikinci yarısında Roma’da ortaya çıktığı ve konusu ahlak olan "dinsel drama” ların oratoryonun en eski şekli olduğu görülmektedir. 17. yüzyıl ortalarında "kutsal sözler” üzerine bestelenen ve "törensel dua” amacının dışındaki kısa oratoryoların yerini, 18. yüzyılda görkemli oratoryoların almış olduğu, bu dönem oratoryolarında çift koro ve orkestranın kullanımıyla eserlerin olgun bir biçime girdiği görülmüştür. 18. yüzylıda Alman Oratoryolarında koronun büyük yer tutmasına karşılık, İtalyan Oratoryolarında koro ikinci planda kalmıştır. Klasik Dönemde konusu "din dışı” olan ilk oratoryo örneklerinin bestelenmeye başlandığı, ancak bazı oratoryoların konusunun yine patrik, papaz ve peygamber konulu olduğu görülmektedir. Modern Oratoryonun, İsa (Mesih)’nın doğumundan ölümüne kadar olan süreci kapsayan konuları içerdiği, dini olmaktan çok dramatik özellikte olduğu ancak tümüyle dinsel içerikli olmayan oratoryoların da bestelendiği görülmüştür. 19. yüzyılda oratoryonun, opera tarafından gölgelenmesine ve koral müziğin yaygınlığını yitirmesine rağmen bu alanda yine bazı gelişmelerin izlendiği görülmektedir. Cumhuriyetin ilanı ile birlikte ülkemizde oluşan ve gelişen müziğimizde, Oratoryo türü ile ilgili batı tekniği ile beste yapan Türk Bestecilerinden bazılarının bu türde birçok eser verdikleri, Türk Oratoryoları’nın da dini ve dindışı konularda olduğu, araştırmanın sonuçlarındandır.Keywords : Oratoryo, Tarihsel, Dini, Din dışı