- İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi
- Cilt: 9 Sayı: 2
- TANBURİ İSAK’IN TAHİR PEŞREVİNİN AREL NAZARİYATINDAKİ TAHİR MAKAMINA UYGUNLUĞU
TANBURİ İSAK’IN TAHİR PEŞREVİNİN AREL NAZARİYATINDAKİ TAHİR MAKAMINA UYGUNLUĞU
Authors : Emre AKGÜN, Mehmet Zeki GİRAY
Pages : 115-120
Doi:10.22252/ijca.1385100
View : 18 | Download : 28
Publication Date : 2024-01-05
Article Type : Research
Abstract :On sekizinci yüzyılın en önemli bestekâr ve icracılarından olan Tanburi İsak klşâsik tanbur üslubunu temsil etmesinin yanı sıra bestelemiş olduğu eserler ve başta III. Selim olmak üzere yetiştirdiği öğrencileriyle klâsik mûsikîye büyük katkıda bulunmuştur. Meşk zincirinin de önemli halkalarından olan bestekârın eserlerinin incelenmesi makamların tarihi süreç içerisindeki değişiminin anlaşılmasında büyük öneme sahiptir. Bu bağlamda araştırmanın amacı bestesi Tanburi İsak’a ait olan Tahir Peşrev’in makamsal olarak analizini yapmak, bu sayede bestekârın Tahir makamına yönelik kuramsal yaklaşımını görmek ayrıca Arel nazariyatındaki Tahir makamı ile kuramsal benzerlik ve farklılıkları ortaya çıkarmaktır. Çalışmada Nitel araştırma metodu kullanılmış, ulaşılan veriler içerik analizi ve doküman incelemesi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma Tanburi İsak’ın Tahir makamındaki bir peşrevi ile sınırlandırılmıştır. Çalışmanın sonunda Saadeddin Arel’in belirtmiş olduğu Tahir makamı dizisinde yer almayan Neva’da Hicaz dörtlü ve beşlisinin çok sıkça duyurulduğu bu durumun Tahir makamının Bayati makamına yaptığı geçkilerle "Baba Tahir” isimlendirildiği, makam inici olması itibarıyla tiz bölgelerde seyretmesinin yanında Hüseyni Aşiran perdesine kadar iniş yapıldığı tespit edilmiştir.Keywords : Tanburi İsak, Makam, Tahir Makamı, Makam Analizi, Bestekâr