- İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi
- Cilt: 8 Sayı: 2
- MAĞARA RESİMLERİNDEN GÜNÜMÜZE ULAŞAN DIŞAVURUMCU SANAT
MAĞARA RESİMLERİNDEN GÜNÜMÜZE ULAŞAN DIŞAVURUMCU SANAT
Authors : Meral Batur, Elif Kuyucuk
Pages : 79-87
Doi:10.22252/ijca.1203085
View : 318 | Download : 440
Publication Date : 2023-11-27
Article Type : Research
Abstract :İnsanın varlığıyla yaşıt ve insana ait eylem olan sanat, her çağda ve dönemde toplumlarda farklı şekillerde kendini göstermiştir. İnsan eliyle, algısıyla ve çabasıyla şekillenen sanat; en önemli ifade ve anlatım yöntemlerinden biridir. Bu bağlamda ilk sanat eseri olarak sanat tarihinde yerini almış ilkel insanın sanatı, mağara resimlerinin içinde barındırdığı dışa vurumcu taraf incelenmiştir. Araştırmanın amacı; mağara resimlerinden yola çıkarak yirminci yüz yılın başında Almanya’da ortaya çıkan ekspresyonizm bir diğer adıyla dışavurumcu sanat akımı özellikleri ve sanatçıların eserlerinin üzerinden incelemelerde bulunmaktır. Ekspresyonizm akımı kendinden önce ortaya çıkmış empresyonizm akımının dış dünyayı incelemesi ve gördüklerini doğrudan sanatına aktarmalarına karşı çıkarak, sanatçının kendi içine döndüğü, nesneleri ve gördükleri her şeyi kendi duygu ve düşüncelerini aktarmak için kullandıkları bir akım olmuştur. Mağara resimlerinde doğanın korkutucu gücü karşısında kendisine sığınacak doğaüstü güç arayan ilkel insanın sanat aracılığıyla büyü olarak yaptığı sanat, yirminci yüzyılda savaşların ve yabancılaşmanın korkutucu taraflarını ifade etmesine dönüşmektedir. Bu bağlamda aradan geçen çağlara rağmen insanın içinde barındırdığı kendini ifade etme isteği, dış dünyaya aktarışı ve sanata yüklenen anlamın toplumlara ve medeniyetlere göre yüklenen anlamları değişiklik gösterilmiştir. Örneğin; Tarih öncesi çağlarda insanın doğayla mücadelesi ilkel insanın yaşamının temeliydi. Bu bağlamda sanatta ilkel insanın ihtiyaçları ve istekleri doğrultusunda icra edilmekteydi. Yaşamın devamı için doğaya karşı üstün gelme ihtiyacı, av faaliyetlerinin istedikleri şekilde gerçekleşmesi; ilkel insanın doğadan daha büyük bir güce sığınma ihtiyacını doğurmuştur. Toplumsal bir inanç ve ihtiyaç olan bu büyük güç avda galip gelindiğini gösteren, büyü amacıyla yapılan mağara duvar resimleridir. Varlığından beri tam olarak tanımı yapılamamış sanatın bahsi geçen örneklerin arttırılmasıyla ilk çağdan modern çağa kadar uğradığı değişim ortaya konulmaya çalışılmıştır.Keywords : Mağara Resmi, Sanat, Dışavurum, Yaratma, Sanat, Resim