PERFORMANS SANATI VE BEDENİN SINIRLARI
Authors : Meral Batur, Elif Kuyucuk
Pages : 44-53
Doi:10.22252/ijca.1085332
View : 8 | Download : 3
Publication Date : 2022-08-15
Article Type : Research
Abstract :Savaşların ve devrimlerin, büyük toplumsal olayların sonuçları yönetim, ekonomi, sosyal- kültürel ve sanatta genellikle büyük değişikliklerle sonuçlanmıştır. Birinci dünya savaşı da tüm dünyayı yıkıcı etkisi altına alarak insanlık üzerinde sarılması güç yaralar açmıştır. Bu yıkıcı etki sanatçıların eserlerinde de kendisini göstererek farklı sanat anlayışlarının ortaya çıkmasına neden olmuştur. Dada, kavramsal sanat, happening, arazi sanatı ve arte povera savaş sonrası ortaya çıkan sanat hareketlerinden birkaçıdır. Çoğu zaman sanatçının isyanı olan bu anlayış aynı zamanda karşı çıkış, sanatı ve sanat nesnesini her şeyden ayrı tutmak isteği, kalıplaşmış değerleri yıkma isteği ve direniş olduğu görülmektedir. Artık sanat her yerde ve her şeyde ortaya çıkabilirdi. Bu doğrultuda değişime uğrayan sanat sonunda insan bedeninin sanat malzemesi olarak kullanılmasına kadar gelmiş ve kalıcılık endişesinden kurtularak geleneksel anlatımdan, biçimlendirmeden ve hatta belli mekândan sıyrılarak özgür ve özgün haline kavuşmuştur. Bu araştırmanın amacı, söz konusu sanatın ortaya çıkışı ve temel prensiplerini Yoko Ono, Cris Burden, Josep Beuys ve Maria Abromovic gibi performans sanatçıları üzerinden incelemektir. Araştırmadaki verilerin elde edilmesinde, literatür tarama yöntemi kullanılmıştır. Bu bağlamda bahsi geçen sanatçılarla önceki yıllarda yapılan röportajlardan yola çıkılarak sanat anlayışlarına yönelik bulgular elde edilmiş ve bu veriler doğrultusunda değerlendirmelerde bulunulmuştur.Keywords : Performans, Performans Sanatı, Beden, Fikir