- İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi
- Vol: 5 Issue: 1
- THE MOLDAVIAN COMPOSER V. ROTARU AND HIS CHAMBER-INSTRUMENTAL WORK.
THE MOLDAVIAN COMPOSER V. ROTARU AND HIS CHAMBER-INSTRUMENTAL WORK.
Authors : Natalia Djalilova
Pages : 41-51
Doi:10.22252/ijca.588479
View : 18 | Download : 7
Publication Date : 2019-07-12
Article Type : Review
Abstract :Bu makale piyano Trio INO-3 V. Rotaru, yazarın eserindeki önemi, temel tarzı, harmonik, ritmik ve zorlayıcı yönlerini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Araştırma, müzikte neo-folklor yönü ile Moldova halk müziğindeki geleneksel türlerin bağlantısı ve geleneksel folklorun modern kompozisyon teknikleriyle sentezini incelemektedir. Bu makale, Trio INO3 adlı eserin V. Rotaru'nun bu türdeki diğer eserlerini temsil ettiğini varsaymaktadır. Makalede ayrıca, besteciye ait neo-folklor müzikal tarzın özellikleri, Rus besteciler ve Batı Avrupalı bestecilerin klasik gelenekleri ile uyumlu kombinasyonları üzerinde durulmaktadır.Klasik geleneklere gelince, Trio karakteristik tempo özelliklerine sahip üç bölümlü bir döngüdür: I. Moderato II. Lento e molto lamento III. Allegro moderato Bu Trio, bu döngünün sonuncusu olması, bestecinin ölümünden kısa bir süre önce yazılması ve yazarın orta kısımdaki Saraband yas türüne hitap etmesi yönü ile ilginçtir. Neo-folk tarzı unsurlara gelince, kompozisyonun bütün tematik, ritmik ve harmonik malzemesini tanımlamaktadır. Eser, Moldova folklorunun karakteristik tonlama formülleri olan Trio'nun tüm bölümlerine odaklanmaktadır: II artı ve azalmış seviyeli motifler, IV artmış seviyeli motif, VI artmış seviye, melismatikle zenginleştirilmiş. Besteci, eserinde ritm açısından, değişken değerler ve değişen vurgular ile hızlı Moldova danslarının ritmik formüllerine vurgu yapmaktadır. Topluluk dokusu, topluluk üyelerinden birinden diğerine aktarılan tematikizmin sıkça çeşitlendirilmesinin yanı sıra, taklit, canon ve kontrast polifoni gibi zengin polifonik tekniklerlede sık sık oluşan klasik geleneklere geri döner. Genel olarak, trio INO3, ülkemizde ve yurtdışında pedagojik ve konser pratiğinde talep edilmeye değer, canlı figüratif kontrastlara sahip bir konser bileşimidir.Keywords : V. Rotaru, oda topluluğu, stil özellikleri, neofolkloric özellikler, topluluk dokusu, polifonik teknikler