- İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi
- Vol: 3 Issue: 1
- BEĞENİ HİYERARŞİLERİNİN TESİS EDİLMESİNDE BİR SINIFLANDIRMA STRATEJİSİ OLARAK KLASİK TÜRK MÜZİĞİNİN ...
BEĞENİ HİYERARŞİLERİNİN TESİS EDİLMESİNDE BİR SINIFLANDIRMA STRATEJİSİ OLARAK KLASİK TÜRK MÜZİĞİNİN İCADI: SOSYOLOJİK BİR YAKLAŞIM
Authors : Onur Güneş Ayas
Pages : 139-146
Doi:10.22252/ijca.330901
View : 6 | Download : 3
Publication Date : 2017-07-15
Article Type : Review
Abstract :Müzik sosyolojisi alanında çalışanların görevlerinden biri, beğeni hiyerarşilerinin hangi tarihsel-toplumsal bağlam içinde oluştuğunu, nasıl ifade edildiğini, hangi söylemlerle meşrulaştırıldığını, bu meşruluğun hangi kurumlarla pekiştirildiğini ve hangi sosyal çıkarlarla ilişkili olduğunu açığa çıkartmaktır. Klasik müzik kategorisinin icat edilmesi ve kurumsallaştırılması, Batıda ve Türkiye’de farklı bağlamlar içinde gerçekleşmiştir. Batıdaki sınıf temelli beğeni hiyerarşilerinin aksine, Türkiye’de müzik alanında birçok sınıflandırmanın kaynağı Batılılaşma sürecinin yol açtığı meşruiyet bunalımıdır. Klasik Türk müziği kategorisi, Batıcı elitler tarafından dışlanan bir müziğe itibar kazandırmak için bir sınıflandırma stratejisi olarak kullanılmıştır. Bir meşrulaştırma stratejisi olarak önemli başarılar kazanan bu stratejinin olumsuz yönüyse Türk müziğinin yaşayan gelenekle bağlarını zayıflatması ve onu arkaikleştirerek adeta müzelik hale getirmesidir.Keywords : Müzik, Sosyoloji